vandaag, 22:30Vorige week werd duidelijk dat netbeheerder TenneT de Eemshaven heeft aangewezen als gunstigste plek voor twee nieuwe kerncentrales. Waterschap Noorderzijlvest, dat het gebied beheert, is overvallen door het nieuws. Vooral omdat plannen waar al jaren aan gewerkt wordt, hiermee van tafel zouden gaan. 'Ik heb het gevoel dat ik jarenlang aan het lijntje ben gehouden als bestuurder.'‘Ik werd er stil van’, zegt Herman Beerda, bestuurder bij Waterschap Noorderzijlvest, over het moment dat hij het nieuws hoorde. Maar toen dacht hij aan de afgelopen zes jaar waarin hij, samen met andere partijen, plannen maakte voor de energievoorziening van Noord-Nederland. 'Tunnelvariant weg'Samen met gemeentes, de provincie Groningen en het Rijk sprak hij over een tunnel onder de Waddenzee waar allerlei leidingen en kabels doorheen konden. Hiermee zouden niet alleen de bestaande windmolens boven Schiermonnikoog kunnen aanlanden in de Eemshaven, maar ook alles wat daarboven nog wordt aangelegd. ‘Die hele tunnelvariant is nu ineens weg.' Ik heb het gevoel dat ik jarenlang aan het lijntje ben gehouden als bestuurderBeerda begrijpt de beslissing niet. ‘Er is zelfs een motie aangenomen in de Tweede Kamer dat de kerncentrales niet naar de Eemshaven moesten komen’, zegt hij. 'Het is gewoon de goedkoopste plek voor TenneT.’Hij noemt de gang van zaken 'volstrekt onbetrouwbaar'. ‘Ik heb het gevoel dat ik jarenlang aan het lijntje ben gehouden als bestuurder.’'Een nieuwe klap in het gezicht': Verbaasde reacties op onderzoek kerncentrale(opent in nieuw venster)Zo kwam de Eemshaven steeds meer in beeld voor kerncentrales(opent in nieuw venster)