vrijdag, 08:11Het was nog maar 07.00 uur toen het bij Akmarijp, Laaxum en Opeinde al zo'n 20 graden was. "Nou, dat belooft wat voor vandaag", waarschuwt weerman Jan Jonkman."We zitten nu in een zuidzuidoostelijke stroming die warme, tropische en vochtige lucht naar ons toe stuurt", zegt Jonkman 's ochtends."De bovenlucht is extreem warm. Zelfs op ruim een kilometer hoogte is de temperatuur nu al 20 graden."Broeierig en drukkendDe nacht was al relatief warm, geeft Jonkman aan. Hij voorspelt dat de 'koperen ploert' (de zon) zijn werk vandaag goed doet."Dan gaan - nee, wat zeg ik - schiéten de temperaturen omhoog naar 28 tot 32 graden.""Door de vochtige lucht voelt het broeierig en drukkend aan. De wind doet het daarbij rustig aan: daar hoeven we niet veel verkoeling van te verwachten."De wind komt nog uit het zuidzuidoosten, maar draait in de middag naar zuidzuidwest."Met dat warme, vochtige weer en een luchtdruk rond de 1014 hPa neemt de kans op onweersbuien toe", legt Jonkman uit.OnweersbuienIn Fryslân zullen die onweersbuien vooral in de avond vallen."Het kan er op sommige plekken behoorlijk heftig aan toe gaan", zegt hij."Er kan wel een pittig exemplaar ontstaan. Bij de buien vanavond is er kans op onweer en windstoten. In het oostelijke deel van de provincie zullen ze actiever zijn dan in het westen. Dat is nu mijn inschatting."Uiteindelijk wordt het weer droog en dan neemt de temperatuur ook af naar zo'n 19-20 graden. Maar in de stedelijke gebieden kan het nog wel een plaknacht worden."Omdat het vandaag zo warm is, kan de temperatuur in bebouwd gebied flink boven de 20 graden blijven."Naast hitteplan en code geel wacht ons ook uitzonderlijk hoge hittekracht(opent in nieuw venster)Code geel en hitteplan van kracht vanwege warmte(opent in nieuw venster)Niet eerder werd er op 23 mei in Fryslân zo'n hoge temperatuur gemeten als vandaag(opent in nieuw venster)
"Vandaag gaan - nee, wat zeg ik - schiéten de temperaturen omhoog naar 28-32 graden"
De lucht is fochtich. "Dêrtroch fielt it brodzich en near oan. De wyn docht it dêrby ek rêstich oan: dêr hoege wy net in soad ferkuolling fan te ferwachtsjen.".















