Bij zijn terugkeer in De Kuip als trainer van Feyenoord zei Van Bronckhorst verrast te zijn door het ontslag van zijn voorganger Van Persie, met wie hij nog samenspeelde in Oranje. Hij besloot zijn voormalige teamgenoot te bellen. "Het gevoel dat Robin nu heeft, is voor mij heel herkenbaar."

Van Persie zat in een restaurant, toen Van Bronckhorst hem belde. "Ik ga zeker nog met hem in gesprek. En dan vooral als vriend, want we hebben een band uit het verleden. Het is niet fijn als je uit je functie wordt ontheven."

"Ik heb het ook meegemaakt bij Besiktas en Rangers. Het hoort helaas ook bij het vak van hoofdtrainer, je moet ermee leven. Ik denk dat Robin sterk genoeg is om dit ontslag te verwerken."

Van Bronckhorst moet in zijn tweede periode als coach van Feyenoord niet alleen over zijn eigen verleden heen springen. Hij vertelde donderdag in De Kuip over de euforie en de emoties die hij ervoer bij het landskampioenschap in 2017. Nu neemt hij de regie over van een ander clubicoon.

Wat gaat hij met Sipke Hulshoff als veldtrainer en tactisch brein naast hem anders doen dan Van Persie, die onder meer werd verweten dat hij te vaak van aanvoerder wisselde? Van Bronckhorst, glimlachend: "Ik ga alle spelers benoemen tot aanvoerder. Nee, ik bespreek ook dit punt eerst met de staf. Sipke en ik zijn van de Hollandse school. We willen de fans een aanvallend en dominant Feyenoord laten zien."