NOS Voetbal•vandaag, 14:01Zijn vrouw zag de twinkeling in zijn ogen en wist genoeg: Giovanni van Bronckhorst zou het verzoek om de nieuwe trainer van Feyenoord te worden, niet naast zich neerleggen."Ik was wel verrast toen me de vraag werd gesteld", zegt Van Bronckhorst bij de perspresentatie in De Kuip, een dag nadat Feyenoord hem had aangekondigd als de opvolger van de op 7 juni ontslagen Robin van Persie."Het is een mooie waardering, je gaat erover nadenken en praat met je gezin. Ik voelde dat de energie er was en had een twinkeling in mijn ogen, zoals mijn vrouw het zei. Het voelt goed om terug te zijn in de stad en bij de club waar ik van hou. Ik heb een verleden met Feyenoord en hopelijk ook een mooie toekomst."Hoofdtrainerschap gemistHij merkte aan zichzelf dat hij het hoofdtrainerschap had gemist. "Het was een mooi jaar in de samenwerking met Arne en Sipke", zegt hij, doelend op het afgelopen seizoen toen hij bij Liverpool werkte als assistent-trainer van Arne Slot."Ik heb het daar enorm naar mijn zin gehad, veel geleerd ook. Maar het is toch anders dan hoofdtrainer zijn. Ik voelde dat het weer naar boven kwam tijdens de gesprekken met algemeen directeur Robert Eenhoorn en technisch directeur Dévy Rigaux."Over zijn gelijktijdig aangestelde assistent Sipke Hulshoff, die hij nog kent van Liverpool, spreekt Van Bronckhorst lovende woorden: "Ik ken hem al langer. Hij heeft hier bij Feyenoord onder-21 getraind. Hij is een vakman, tactisch goed, een geweldige veldtrainer, daar ga ik veel aan hebben. Ik had me geen betere assistent kunnen wensen."Natuurlijk realiseert hij zich dat er een afbreukrisico is voor het kind van de club waar hij eerst als speler furore maakte en daarna in zijn eerste baan als hoofdtrainer vijf prijzen pakte. Met als hoogtepunt het seizoen 2016/2017, toen Feyenoord na achttien jaar weer landskampioen werd."Natuurlijk denk je daarover na. Dat risico zal er altijd zijn. Het was een succesvolle periode. Ik heb een mooie tijd gehad hier en dat vergeet je niet. Het mooiste gevoel als hoofdcoach is je spelers na een prijs op het veld te zien genieten. De euforie en emotie in het stadion, zoals toen in 2017, dat zijn momenten waar ik naartoe wil werken.""Het gaat om wat je wilt en welke uitdaging je ziet. Het leven draait om uitdagingen omarmen en daar energie in stoppen. Mijn doel is succesvol zijn en de organisatie, staf en spelers te laten functioneren, zodat de fans op zondag een ploeg zien die ervoor gaat."Omgang met mensenOver de vraag of hij een andere trainer is dan nu, moet Van Bronckhorst even nadenken. "Ik heb overal supermooie momenten meegemaakt. Werken met de absolute top van de wereld en spelers die alles al hebben meegemaakt, zoals bij Liverpool, daar leer je van.""Maar je leert overal, ook als je ergens weg moet", zegt hij, doelend op teleurstellingen, zoals het ontslag bij Glasgow Rangers en Besiktas. "Het allerbelangrijkste dat ik heb geleerd is de omgang met mensen. Volgens mij is dat de basis van succes."Met zijn ontslagen voorganger Van Persie heeft hij nog niet uitgebreid gesproken, maar Van Bronckhorst wil dat nog wel gaan doen. "Meer als vriend dan als trainer. Het gevoel dat hij nu heeft, is heel herkenbaar. Ik heb dat ook meegemaakt. Dat hoort bij het hoofdtrainerschap. Je wilt het liever niet ervaren, maar je moet ermee leven en verwerken."maandag, 17:03Van Bronckhorst dicht bij terugkeer als hoofdtrainer van Feyenoordzondag 7 juni, 18:08Van Persie per direct weg als hoofdtrainer van Feyenoord na moeizaam jaarvrijdag 24 april, 15:03Van Persie verrast en teleurgesteld door vertrek Te Kloese bij Feyenoordzondag 10 mei, 20:47Te Kloese 'zou doorgaan met Van Persie', Van Persie zegt daarna dat hij blijft
Van Bronckhorst terug in De Kuip: 'Ik was wel verrast toen me de vraag werd gesteld'
Giovanni van Bronckhorst is terug in De Kuip, waar hij als trainer van 2015 t/m 2019 succesvol was. "Het leven draai om uitdagingen omarmen."












