Buitink zat afgelopen seizoen bij 26 van de 34 competitiewedstrijden van PEC zonder speelminuten op de bank. "Een mentale en fysieke lijdensweg", noemde hij het in april voor de camera van ESPN nadat hij weer eens een kwartier had mogen meedoen tegen Excelsior.
Voor de start van het seizoen had Buitink van trainer Henry van der Vegt al te horen gekregen dat zijn perspectief beperkt was. In de winter hoopte hij elders weer aan spelen toe te komen, maar een transfer naar VVV-Venlo ketste op het laatste moment af.
"Het is voor mij een intens moeilijke en spannende periode geweest met het maken van deze keuze", schrijft Buitink op zijn Instagram. "Het doet erg veel met mij dat ik uiteindelijk tot dit besluit ben gekomen."
"Het is een moeilijke, maar weloverwogen keuze om te stoppen. Voor mij als persoon en vader is dit het beste besluit wat ik heb kunnen nemen en ik heb zin in nieuwe uitdagingen en een leven na voetbal."
Buitink brak door bij Vitesse, waarvoor hij meer dan honderd wedstrijden speelde. Ook speelde hij op huurbasis voor Fortuna Sittard en doorliep hij de vertegenwoordigende jeugdelftallen van Oranje. Buitink speelde in 2022 één wedstrijd voor Jong Oranje.








