vandaag, 05:00De Nederlandse vleesindustrie belooft opnieuw dat werkomstandigheden in slachthuizen en bij vleesverwerkbedrijven zullen verbeteren. De eerste stappen daarvoor zijn al gezet, verzekert brancheorganisatie VleesNL.In de sector werken veel arbeidsmigranten die vaak slecht worden behandeld of gehuisvest. Minister Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dreigde eerder deze maand met een uitzendverbod als de branche niet snel actie zou ondernemen. Zo'n verbod houdt in dat bedrijven geen uitzendkrachten meer mogen inhuren.Brancheorganisatie VleesNL heeft nu een actieplan(opent in nieuw venster) gestuurd aan Vijlbrief waarin staat dat "op alle fronten aantoonbare stappen" zijn gezet. Zo zou de sector alleen nog werken met "gecertificeerde" arbeidsbureaus, zouden medewerkers minder snel worden ontslagen en wordt geclaimd dat er minder ongelukken gebeuren op de werkvloer.De minister heeft nog niet gereageerd op het actieplan. Dat doet hij naar verwachting over twee weken, nadat de Arbeidsinspectie een nieuw rapport uitbrengt over de vleessector.VleesNL-voorzitter Manon Houben zegt tegen Nieuwsuur dat ze hoopt dat Vijlbrief wordt overtuigd. "Hij mag naar onze cijfers komen kijken en met ons het gesprek aangaan. Een groot deel van de bedrijven heeft het prima voor elkaar."Manon Houben vertelt in de studio van Nieuwsuur over haar verbeterplannen:7:48Is de vleessector rot? 'Ik snap dat dat beeld geschetst wordt, maar de realiteit is anders'Vakbond FNV gelooft weinig van het verhaal van VleesNL. Zo zou van de beloofde verbeteringen nog niets te zien zijn. Arbeidsmigranten worden volgens FNV-vicevoorzitter Nine Kooiman nog altijd uitgebuit en geïntimideerd. Het aan de minister aangeboden actieplan is volgens haar "een papieren werkelijkheid" en "een gevalletje slager keurt z'n eigen vlees".Duitsland pakt de misstanden in de vleessector volgens de vakbond een stuk beter aan. Zo is het daar verboden om woningen te koppelen aan arbeidscontracten. Ook geldt daar inmiddels een uitzendverbod. Bovendien is het aantal ongelukken in slachthuizen gehalveerd.In Duitsland zijn mensen massaal in loondienst en eten ze nog gewoon bratwurst die betaalbaar is.Kooiman: "In Duitsland zijn mensen massaal in loondienst en eten ze nog gewoon bratwurst die betaalbaar is. Ze betalen hun werknemers fatsoenlijk en dat moet onze sector ook willen."Ook Marian Raicu zegt dat de vleesindustrie niet verbetert. Hij werkt als bemiddelaar voor Roemeense arbeidsmigranten. "Het is niet veiliger geworden. Als je geen ervaring hebt en je wil je handen of vingers niet kwijtraken, dan kan je beter niet in de vleessector gaan werken."In tegenstelling tot vakbond FNV is Raicu niet voor een uitzendverbod. Hij zegt dat de overheid goede uitzendbureaus juist moet helpen om op een verantwoorde manier migranten aan te trekken.gisteren, 15:5115/6 in Nieuwsuur: Excuses voor Molukkers? • Code zwart tijdens corona • Misstanden in de vleessectormaandag 11 mei, 14:23Kabinet komt 'binnen paar weken' met voorstel na ultimatum vakbondendinsdag 26 mei, 12:24Snellere verhoging AOW-leeftijd van tafel, maar acties bonden gaan doorvrijdag 24 april, 08:38'Angstcultuur bij opleiding verzekeringsartsen UWV in Amsterdam'