vandaag, 21:00De gemeente Rijswijk onderzoekt nieuwe oplossingen voor de afvalcontainers bij het Kessler Park. Volgens de gemeente is de huidige situatie 'problematisch', terwijl het aantal meldingen en bijplaatsingen sinds de invoering van een pasjessysteem niet is afgenomen.In december 2025 zijn de containers voorzien van een toegangscontrole via de Avalex-pas. Alleen geautoriseerde gebruikers kunnen sinds die tijd afval aanbieden. Het doel van die maatregel was om 'de containers beschikbaar te houden voor de gebruikers die daar recht op hebben', aldus de gemeente.Toch heeft dit volgens de gemeente niet geleid tot een daling van de overlast. 'Het aantal bijplaatsingen is sinds de invoer van de Avalex-pas ongeveer gelijk gebleven', laat een woordvoerder weten(opent in nieuw venster).ProblematischOok uit geregistreerde gegevens blijkt geen verandering. 'Meldingen die zijn geregistreerd via Avalex en de BuitenBeter-app laten zien dat het aantal meldingen over bijplaatsingen sinds de invoering van de pascontrole ongeveer gelijk is gebleven.'De gemeente omschrijft de huidige situatie als problematisch. Volgens de gemeente wordt daarom onderzocht welke alternatieven er mogelijk zijn voor de afvalinzameling op deze locatie. Daarbij wordt samengewerkt met verschillende eigenaren en betrokken partijen in het gebied.Extra controlesNaast het zoeken naar een structurele oplossing gaat de handhaving extra controleren op bijplaatsingen en afvaldumpingen. De gemeente zegt toe te werken naar een blijvende oplossing voor de situatie rond het Kessler Park, al is nog niet duidelijk welke vorm die zal krijgen.Nog steeds bende rond Haagse Markt: 'Er zijn hier meer meeuwen dan op Scheveningen' - Omroep West(opent in nieuw venster)Den Haag wil afvalbedrijven verhuizen, buurgemeente niet blij: 'Geen vervuiling in onze achtertuin' - Omroep West(opent in nieuw venster)