vandaag, 12:29De eigenaren van bijna een miljoen vrachtauto's die jaarlijks door Nederland rijden gaan vanaf 1 juli op een andere manier betalen voor het gebruik van het wegennet. De vrachtwagenheffing komt - net als in andere Europese landen - in de plaats van het eurovignet, dat na dertig jaar verdwijnt. Over een paar weken wordt afgerekend per gereden kilometer.Alle grote wegen in Nederland tellen straks mee als het gaat om de nieuwe heffing. Dus ook de snelwegen en zelfs een paar provinciale en lokale wegen in de Rijnmond. Via een kastje op de voorruit wordt bijgehouden waar de chauffeurs rijden. Zo wordt vastgelegd hoeveel kilometers ze afleggen.Welk bedrag de eigenaren moeten afrekenen hangt af van het type voertuig en het gewicht. Hoe lager de uitstoot van de motor en het gewicht, hoe lager het tarief is. Het geld dat binnenkomt is niet alleen om de staatskas te vullen. Het wordt ook gebruikt voor de bekostiging van subsidies om de transportsector te verduurzamen. Denk aan subsidies voor het kopen van elektrische voertuigen en laadpalen.TolkastjeIn elke vrachtwagen die onder de nieuwe regeling valt, moet straks een tolkastje zitten. Dat kastje staat in verbinding met satellietnavigatie of gps. Zo wordt vastgesteld waar de vrachtwagen rijdt en hoeveel kilometers worden afgelegd. De gegevens worden vervolgens digitaal doorgestuurd naar een van de zeven aanbieders die de afhandeling van de kosten regelt. Camera'sUiteraard wordt gecontroleerd of iedereen zich aan de nieuwe regels houdt. Daarvoor hangen op diverse plekken camera's aan portalen boven de wegen. In de Rijnmond hangen de camera's bij knooppunt Ridderkerk voor de A15 en de A16. Ook bij Heinenoordtunnel (A29) en langs de A20 bij Vlaardingen worden de voertuigen via het tolkastje en het kenteken gecontroleerd. Daarnaast worden nog mobiele controles gehouden. BoetesWie zich niet aan de nieuwe regels houdt, riskeert een forse boete. Heeft een vrachtwagen geen contract met een aanbieder voor het betalen van de vrachtwagenheffing dan is het boetebedrag 800 euro. Een bekeuring van 500 euro wordt uitgedeeld als het tolkastje uit staat, niet goed werkt of bij een andere vrachtwagen blijkt te horen. De volledige tarieven gaan per 1 januari 2027 in. Tot die tijd betaalt een overtreder de helft.Per 24 uur kan maar één boete worden opgelegd. Bij meerdere overtredingen binnen een dag wordt de hoogste bekeuring gerekend. Wie niet betaalt krijgt eerst een aanmaning. Daarna gaat een deurwaarder aan de slag.Zwarte lijstKomt een voertuig uit een land dat lid is van de Europese Unie, dan kan de boete ook worden geïnd door dat land. Ook komt het voertuig op een zwarte lijst te staan. Bij controles kan de vrachtwagen waarvoor niet is betaald langs de kant van de weg worden gezet.Alternatieve routesDe nieuwe heffing betekent ook dat eigenaren van vrachtwagens gaan berekenen hoeveel kosten ze maken naast de dure brandstofkosten. Het is dan ook niet uitgesloten dat chauffeurs gaan kiezen voor routes waar de vrachtwagenheffing niet geldt. Een goed voorbeeld is de Groene Kruisweg (N218) die op Voorne-Putten parallel ligt aan de N15/A15 vanuit de Maasvlakte en de Europoort.De BBB-fractie van Provinciale Staten in Zuid-Holland stelde vragen over het omrijden aan Gedeputeerde Staten. Die hebben geantwoord(opent in nieuw venster) dat in de gaten wordt gehouden of vrachtwagens - net zoals eerder in België zou zijn gebeurd - uitwijkgedrag gaan vertonen. Zo is er op provinciale wegen al een nulmeting gehouden om te kunnen vaststellen of na 1 juli vrachtwagens kiezen voor een alternatieve route. Die verwachting is er nu (nog) niet.
Vrachtwagens gaan binnenkort betalen per gereden kilometer, dit is hoe het werkt
De eigenaren van bijna een miljoen vrachtauto's die jaarlijks door Nederland rijden gaan vanaf 1 juli op een andere manier betalen voor het gebruik van het wegennet.










