Iran speelde zaterdag met 1-1 gelijk tegen Egypte en is daardoor nog kansrijk voor een plek in de knock-outfase. Toch ging het daar na afloop nauwelijks over in het Seattle Stadium.

"Het WK is een ramp voor ons", zei aanvoerder Mehdi Taremi. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."

Ook de Iraanse doelpuntenmaker Ramin Rezaeian baalt van de omstandigheden voor zijn land. "Ik wil niet klagen, maar God ziet alles. Iedereen weet hoe het de afgelopen maanden met ons is gegaan."

Iran is in oorlog met de Verenigde Staten. Daardoor kampen de spelers van Iran op het WK met allerlei beperkingen. De ploeg verblijft tijdens het toernooi in Mexico en mocht pas een dag van tevoren de VS in voor het duel met België.

Rezaeian zegt dat de spelers er het beste van maken. "We doen ons best voor onze mensen. Hopelijk krijgen we wat we verdienen. Want wij hebben onze kwaliteiten laten zien."