Fotball-VM, Pride og Tons of Rock gir Oslo en giganthelg, med barene forberedt på stappfulle lokaler og rekordomsetning.The Wild Rover har doblet bemanningen og melder om opptil 20 prosent økning i inntekter mot fjoråret.NHO Reiseliv forteller at det er helger som denne som kan avgjøre om det blir underskudd eller overskudd.De oppfordrer også folk til å vise tålmodighet mot sommervikarene og de unge som jobber i serveringsbransjen. I Karl Johans gate henges det opp Norgesflagg og ølkasser bæres inn på lagrene. De prepper for de mange tusen Oslo-boere som skal ta turen til sin nærmeste brune pub hvor TV-skjermen er godt installert. På The Wild Rover i Karl Johans gate jobber de på spreng for å forberede seg på de neste dagene. – Jeg tror ikke det kommer til å bli like bra stemning på i hvert fall tjue år, sier barsjef Radoslaw Wojtaszak. Når E24 møter ham litt før 12, er det nesten fullt av Tons of Rock-festivalgåere på uteserveringen. Fra onsdag 24. juni frem til lørdag kveld har det blitt arrangert Tons of Rock i Oslo, som er en av landets største festivaler. På lørdag skal det også arrangeres Pride-toget i sentrum, hvor det forventes mange deltakere. Likevel er fotballkampen mot Frankrike utvilsomt et av VMs største høydepunkter for gjestene på The Wild Rover, sier Wojtaszak. – Det får man overleve The Wild Rover har også kjøpt inn ekstra med pizza, som de har servert gjestene frem til 03.00 om natten. – Siden folk skal sitte til langt ut på kvelden og se på kamper, så tenkte vi at de sikkert vil ha litt mat. Barsjefen forsikrer at det har vært et populært tiltak. Hvem tror du vinner kveldens kamp?aNorgebFrankrikecUavgjort Noen kvelder har de åpent til 06.00 om morgenen, men for det meste stenger de timen før. Wojtaszak bekrefter at det fortsatt er folk der i de tidlige morgentimene, og har selv vært på jobb til 05.00 de fleste dagene. – Hva synes du om å jobbe så sent? – Jeg har ikke noe imot det, jeg har jo vært bartender ganske lenge. Det blir tungt å stå opp om morgenen, men det er bare snakk om en og en halv måned. Det får man overleve. Fullbooket i desember På spørsmål om hvordan de ansatte opplever trykket, er han positiv. – De har tatt det veldig bra. Mange her er jo i motsetning til meg glad i fotball, så de får jo betalt og får sett på fotball samtidig. For å forberede seg på de to neste dagene, har de satt full stab. – Vi har dobbelt så mange ansatte i dag som vi pleier å ha. Alle mann skal på jobb disse dagene, sier Wojtaszak. Økonomisk sett har fotball-VM og Tons of Rock vært gunstig for The Wild Rover. – Sett opp mot i fjor tror jeg vi har hatt en økning på i hvert fall 20 prosent. Det kommer nok av at det er flere større kamper, og god stemning. Folk vil få med seg hva som skjer. Wojtaszak spår at de første gjestene vil komme inn dørene fra klokken 14.00 og utover, hele syv timer før avspark. Tre timer etter spår han et fullt lokale, hvor gjestene kan hygge seg med VM-quiz to timer før kampstart. Baren ble fullbooket bare tre uker etter gruppespill-trekningen i desember. Likevel er rundt 100 av de 378 plassene forbeholdt drop-in. – Folk er i feriemodus Karl-Henning Svendsen, daglig leder i restaurantkonsernet NoHo Norway, spår at den største dagen for barene deres blir i dag. – Alle vil være med på folkefesten når Norge spiller VM-kampen mot Frankrike. Og så har man selvfølgelig Pride i morgen samt Tons Of Rock som gjør at det blir en bra dag det også. Han holder likevel en større knapp på fredagskvelden. Norgesflagget skal opp i kveld i Karl Johans gate. Foto: Iben Lauvland Longva – Kampen skal jo vises på storskjerm over hele byen, fra Ekebergsletta til Ullevål. Jeg tror dersom man skal velge mellom å dra ut i dag eller i morgen, så tror jeg de fleste drar ut i dag. Men jeg tror ikke det blir dårlig i morgen heller. Svendsen sier at de har planlagt for fullt hus på alle barene de eier, slik som Colonel Mustard, Eilefs og The Dubliner. NoHo er også eier av The Wild Rover. En av bookingene deres består av 60 stykker alene, og den siste uken har alle plassene fylt seg opp. På spørsmål om hvordan det har vært å være på jobb, er Svendsen i likhet med The Wild Rover-sjefen positiv. Han mener at folk er i feriemodus og har glemt renteøkningene. Karl-Henning Svendsen Daglig leder i NoHO Norway – Det er bare god stemning. Det er klart det vil alltid være små enkeltepisoder, men totalt sett i forhold til folkemengden, så er det bra. Juni har vært en solid måned for dem. Det har vært en opptur etter noen tøffe år, sier Svendsen. Han forteller at barene ligger opp mot tolv prosent over inntekter kontra samme periode i fjor. Han peker på fotball-VM som en soleklar faktor, i tillegg til at sola skinner på himmelen. Svendsen har likevel en tydelig oppfordring til de som skal ut og feire fotballens magi i kveld: – Vi anbefaler alle å komme tidligere ut. Man burde dukke opp rundt 18.00-19.00, og føle på stemningen. Make or break-helg Bransjesjef for servering i NHO Reiseliv, Tobias Strandskog-Christensen, forteller at serveringsbransjen har en gjennomsnittlig driftsmargin på 3 prosent. – Store deler av året taper bransjen penger, og det er helger som denne som kan avgjøre om et serveringssted går med overskudd eller underskudd. Tobias Strandskog-Christensen Politisk rådgiver og bransjesjef for servering i NHO Reiseliv Han sier at NHO Reiseliv håper dette blir en festhelg, hvor både Norge vinner over Frankrike, solen skinner under paraden og alle får en flott opplevelse på konsertene. Han har også en oppfordring til de som skal ut og nyte helgens festiviteter: – Nå er det mange som er i sin første sommerjobb, og det er mange vikarer og ekstrahjelp på jobb. Derfor håper jeg folk har tålmodighet og viser litt hensyn. Det er mange som skal ut i Oslo i dag, så ting kan ta litt ekstra tid, sier Strandskog-Christensen.