Mathias ElvikOslo Illustrasjonsbilde: Marte GundersenSkuffende av Ruter og kommunen.Publisert: 23.06.2026 12:02Det er ingen tvil om at Norge er grepet av VM-feber. Symptomene har vært mange, blant dem har utvidet skjenketid og roing både i Stortinget og på Times Square gjort seg godt bemerket. Da statsministeren åpnet for utvidet skjenketid i slutten av januar, var det ingen tvil om at folkefest var budskapet og forventningen fra Støre.Folkefest er det blitt, og i natt strømmet det over av festglade nordmenn i Oslos gater. Etter kampen ble likevel tusenvis stående med det samme spørsmålet: «Hvordan skal vi komme oss hjem?». Ruter hadde nemlig ikke satt opp ekstra T-bane- og bussavganger. Ruters pressevakt Emilie Hesselberg forteller at det skyldes «mangel på materiell og bussjåfører». Det er jo også forståelig at Ruter ikke har maktet å sette dette i stand; de har bare hatt et halvt år på å planlegge og forberede seg.Planlegge hjemreisen var det også byrådssekretæren for miljø og samferdsel Audun Bonde «oppmuntret» oss osloboere til. Nå kunne vi ikke ta buss, T-bane eller taxi (hvert fall for oss studenter). Og selv om døgnåpne bysykler sto fristende utenfor utestedene, var det merkelig nok få som valgte å ta dem i bruk 04.00, men gå hadde Bonde sagt vi kunne gjøre! Ifølge Google Maps ville det ta 2 timer og 36 minutter å gå hjem for en kompis av meg. Ikke rart Bonde ba oss planlegge hjemreisen! Ville det være nok med én energibar? Hvor mye vann trengte han? Skulle han gå hele veien? Rusle? Kanskje sjangle? Når resten av nasjonen ror i takt med fotballfesten på en bølge av gledesrus etter nattens kamp, er det skuffende at Ruter og kommunen blir stående igjen på land.
Hvordan skal man komme seg hjem fra VM-festen i Oslo sentrum når Ruter ikke er med på festen?
Skuffende av Ruter og kommunen, skriver Mathias Elvik.
282 words~1 min read







