Vakbond FNV roept de politiek vrijdag op om duidelijkere regels te maken „voor alle werkenden in extreme hitte”. „Hitte is geen ongemak maar een serieus arbeidsrisico, daar horen duidelijk grenzen bij”, stelt FNV-vicevoorzitter Nine Kooiman in een verklaring. Hoe gaan beroepen in uniform om met de uitzonderlijke hitte?
Voorraden met isotone poeders die de vochtopname versnellen, dunnere T-shirts in plaats van dikke polo’s, de politie heeft „op het intranet” een heel hitteprotocol klaarstaan voor zijn werknemers, vertelt een woordvoerder. „En uit eigen ervaring weet ik, dat T-shirt scheelt al heel veel.” Het steekwerende vest en de bewapening moeten nog worden gedragen, „verder blijft alles hetzelfde”.
„Collega’s moeten onder extreem hoge temperaturen in de frontlinie aanwezig zijn”, zegt de woordvoerder. „Daarom hebben we een hele Q&A voor hen samengesteld, waarin tips staan zoals het drinken van genoeg water en dat het belangrijk is om op elkaar te letten.”
De zorgmedewerkers
Over het algemeen is het „niet zo’n issue in de zorg”, zegt de woordvoerder van NU’91, een vakbond voor zorgprofessionals. „In ziekenhuizen hebben ze gelukkig goede airco. Daar loopt men wel in uniform en dat is natuurlijk in normale omstandigheden al afzien. Dat wordt nu alleen maar erger. Alles wat je aanhebt is natuurlijk te veel op dit moment. Daar moeten dan extra pauzes ingelast worden, maar we horen daarover geen klachten.”












