Energi- och näringsminister Ebba Busch på väg in till fredagens EU-möte i Luxemburg. Foto: Wiktor Nummelin/TTSverige säger inte ja till omdiskuterade EU-förslag kring flaskhalsavgifter på elområdet. Men förhandlingarna har ändå gett svenska segrar, anser regeringen. Publicerad 09:51 När EU:s medlemsländer i dag hoppas kunna enas om sin syn på kommissionens förslag kommer Sverige att rösta ”gult” – det vill säga avstå. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) är ändå nöjd med resultatet efter vårens uppmärksammade strid och kritik mot förslaget. – Ja, det får man säga. Det är nästan en otänkbar förflyttning som vi har lyckats få till. Inga av de pengar som uppkommit hittills av svenskarnas elpengar . . . kommer att få användas för någonting annat än i Sverige, säger Busch på väg in till mötet i Luxemburg.