Nederland heeft zich, ook al moet de wedstrijd tegen Tunesië nog beginnen, vrijwel zeker geplaatst voor de knock-outfase, de volgende ronde na de groepsfase. Tegen wie speelt Oranje zijn volgende wedstrijd?

Als Oranje donderdag- op vrijdagnacht om 01.00 uur gelijkspeelt of wint van Tunesië – het meest waarschijnlijke scenario – zal het als eerste of tweede eindigen in de groep. Japan heeft op dit moment evenveel punten als Nederland (vier) en vrijwel hetzelfde doelsaldo. Zweden heeft drie punten. Daarom zal de wedstrijd tussen Japan en Zweden meebepalen of Nederland als eerste of tweede eindigt in groep F. Er is ook nog een (kleine) kans dat Nederland als derde eindigt. Hoe zien de verschillende scenario’s in de knock-outfase eruit?

Scenario 1: Marokko

Nederland wordt eerste in de groep. Dan wordt de volgende wedstrijd gespeeld tegen Marokko, dat tweede eindigde in groep C. Deze wedstrijd wordt in de nacht van maandag op dinsdag gespeeld om 03.00 uur in het Mexicaanse Monterrey.

Marokko kende een solide groepsfase; de eerste wedstrijd tegen Brazilië werd een gelijkspel. In fases van de wedstrijd was Marokko de betere ploeg. Schotland werd verdiend met 0-1 verslagen en Ismael Saibari, die deze zomer een transfer maakt van PSV naar Bayern München, maakte (weer) een prachtgoal. Haïti werd in de derde groepswedstrijd na een moeizame openingsfase overtuigend opzijgezet met 4-2. De Leeuwen van de Atlas lieten zien aanvallend over een gevaarlijke hoeveelheid creativiteit en kwaliteit te beschikken, maar achterin worden af en toe foutjes gemaakt en ruimtes gelaten.