„Ten eerste wil ik duidelijk maken hoe belangrijk het is wat u doet op het gebied van Iran. Dit gaat bovenal om het nucleaire vermogen van Iran. Dat zou een dreiging zijn voor de regio en voor de hele wereld. Dit is een land dat chaos exporteert, een land dat terrorisme exporteert, en dat heel dicht bij het verkrijgen van nucleaire capaciteiten is gekomen.” De openingswoorden van secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte tijdens een gezamenlijk persmoment met de Amerikaans president Donald Trump woensdag, hadden zo uit de mond van Trump zelf kunnen komen.

„Dit is de leider van de vrije wereld die zijn verantwoordelijkheid neemt, voorbij de grenzen van de VS, voor de rest van de wereld”, vervolgt Rutte naast een aandachtig luisterende en instemmend knikkende Amerikaanse president in het Oval Office. Trump heeft Rutte dan net geïntroduceerd als „een over de hele wereld gerespecteerd man” die „geweldig werk doet”.

In aanloop naar de NAVO-top in Turkije op 7 en 8 juli, lijkt Rutte zich woensdag opnieuw genoodzaakt te voelen Trump te paaien om het bondgenootschap bij elkaar te houden. „Ik weet dat er vragen spelen over of uw bondgenoten in Europa u genoeg hebben gesteund”, stelt Rutte. „Dat deden ze niet!”, onderbreekt Trump hem glimlachend. „Laat me dan één ding zeggen”, vervolgt Rutte. „Ik weet dat u dat vindt, maar kijk naar de cijfers.”