Na jaren in de luwte staat Römer dankzij zijn theatervoorstelling, waarin hij terugblikt op de dertig dagen die hij in de gevangenis doorbracht, weer in de openbaarheid. In het NPO Radio 1-programma MISCHA! vertelt de 47-jarige acteur waarom hij juist nu naar buiten treedt.

"Wat rest is stilte," is een tekst uit de theatervoorstelling Een vorm van eenzaamheid, die Römer woensdagavond voor de zesde en voorlopig laatste keer opvoerde. Het citaat komt oorspronkelijk uit Hamlet, het toneelstuk van William Shakespeare. "Ik heb dat altijd een indrukwekkende tekst gevonden. Het is ook de stilte geweest van de afgelopen tijd", zegt de acteur.

Die stilte doorbreekt hij nu bewust. Waarom precies, weet hij zelf niet helemaal. "Ik heb natuurlijk heel lang helemaal geen interview gedaan en dat voelde ook goed," zegt hij. "Alles wat ik te zeggen heb, zeg ik op het toneel. Maar nu voelde het goed om dat af te sluiten met toch een interview en een persoonlijk verhaal. Ook voor de mensen die de voorstelling niet gezien hebben."

Het idee voor een voorstelling kwam van zijn oom, producent en voormalig Talpa-directeur Paul Römer. "Hij zei uit het niets: waarom doe je het niet op toneel? Toen dacht ik: ja. Dan kan het genuanceerd. Ik kan er de tijd voor nemen."