Voor het eerst in meer dan 130 jaar gaat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) atleten betalen voor deelname aan de Olympische Spelen. Elke sporter die deelneemt aan de Spelen krijgt voortaan 10.000 dollar (zo’n 8.800 euro), dat meldt het IOC woensdag op zijn website na een vergadering in het Zwitserse Lausanne.

Het IOC verwacht dat er per ‘olympiade’ (periode van vier jaar met zowel Zomer- als Winterspelen) zo’n viertienduizend sporters aanspraak kunnen maken op het startbedrag. Hiervoor is een fonds van 140 miljoen dollar opgezet, dat wordt betaalt door nationale bonden – zoals het Nederlandse NOC*NSF.

Sporters zullen het geld zes maanden na de Spelen ontvangen, op voorwaarden dat ze niet betrapt zijn op het gebruik van doping of het Olympisch handvest op andere manieren hebben geschonden. Ook de atleten die deelnamen aan de Winterspelen van Milaan-Cortina begin dit jaar maken met terugwerkende kracht aanspraak op het deelnamegeld.

Lage inkomsten

Sporters spreken zich al jaren uit over volgens hen te lage inkomsten voor topsporters. Vooral voor deelnemers uit landen met lagere inkomens kan het lastig zijn om een Olympische deelname te financieren. Hetzelfde geldt voor deelnemers aan minder bekende sporten.