De 15-jarige jongen klaagde YouTube aan nadat hij behandeling nodig had voor depressie en een angststoornis. Hij stelt dat sociale media hier mede de oorzaak van zijn, omdat hij deze platforms al gebruikt sinds hij acht was.
De rechtszaak richt zich op functies die gebruikers lang op platforms houden, zoals autoplay en oneindig scrollen. Bij autoplay wordt automatisch een volgende video afgespeeld, waardoor gebruikers langer blijven kijken. Oneindig scrollen betekent dat er steeds nieuwe content verschijnt wanneer je naar beneden scrollt.
Door de schikking hoeft YouTube niet mee te doen aan de rechtszaak. Meta (eigenaar van Facebook en Instagram), TikTok en Snapchat zitten nog wel in de zaak.
Deze rechtszaak lijkt op een eerdere zaak van een 20-jarige vrouw. Daarbij verloren verschillende techbedrijven en moesten ze miljoenen betalen. De jury oordeelde toen dat deze bedrijven bewust hun apps verslavend hadden gemaakt.
Meta is het enige bedrijf dat bij beide rechtszaken betrokken is. In de vorige zaak schikten andere bedrijven al, waaronder Snapchat-eigenaar Snap.











