Een flinke knauw voor de Nederlandse scheepsbouwer Damen Naval. De Duitse regering heeft de stekker getrokken uit een prestigieus miljardenproject waarbij het bedrijf betrokken was. Damen zou samen met enkele partners voor 18 miljard euro zes F126-fregatten bouwen.

Wat de gevolgen zijn voor de scheepsbouwer is nog niet bekend. Tegenover het FD laat een woordvoerder weten nog niet op de hoogte te zijn gesteld van het besluit van de Duitse regering.

Vorig jaar werd Damen al het hoofdaannemerschap ontnomen. De Duitsers weigerden te betalen nadat bij de bouw van de fregatten teveel vertraging was opgelopen. Dat kwam doordat een partner van Damen de bouwtekeningen voor de fregatten niet op tijd klaar had, waardoor de bouw ervan ook niet kon beginnen.Het leidde tot financiële problemen voor Damen. De Nederlandse regering stelde daarop afgelopen jaar een overbruggingskrediet van 270 miljoen euro beschikbaar voor de scheepsbouwer. Het hoofdaannemerschap leek daarbij naar NVL te gaan, onderdeel van het grote Duitse staalconcern Rheinmetall. Damen bleef wel betrokken bij het project.

Lees ook

Geen schip, dan ook geen geld: scheepsbouwer Damen in het nauw door vertraging Duitse fregatten