NOS Nieuws•vandaag, 10:31De Duitse minister van Defensie wil de miljardendeal met de Nederlandse scheepsbouwer Damen stopzetten, schrijven Der Spiegel en het Handelsblatt. Hiermee lijkt er een definitief einde te komen aan de fregattendeal met Duitsland, die al verschillende obstakels kende. Vorig jaar besloot Duitsland al dat Damen niet langer de hoofdaannemer van het project kon zijn. Die opdracht werd gegeven aan de Duitse scheepsbouwer NVL, onderdeel van het grote Rheinmetall. Damen bleef toen nog wel betrokken bij het project. Damen laat aan de NOS weten het nieuws via de media te hebben vernomen. Het bedrijf zegt zich te "oriënteren" en kan het nieuws nog niet bevestigen.Deadlines niet gehaaldDe scheepsbouwer zou voor de Duitse marine zes fregatten bouwen. Volgens Der Spiegel was dat het grootste marineproject in de geschiedenis van Duitsland.Door softwareproblemen haalde Damen tussentijdse deadlines niet en daarom wilde de Duitse regering Damen Naval niet betalen. Vorig jaar belandde het bedrijf hierdoor in acute geldproblemen. Het kabinet verstrekte een lening van 270 miljoen euro, maar Damen zag daar later vanaf, omdat Duitsland de betalingen toch weer hervatte.maandag 8 juni, 19:56Frankrijk en Duitsland stoppen met ontwikkeling gezamenlijk gevechtsvliegtuigvrijdag 1 mei, 19:50Marineschip Evertsen komt binnenkort terug naar Nederlandzondag 3 mei, 19:24Nazi-kolos in Neurenberg wordt operahuis: 'Mag juist geen ruïne worden'vrijdag, 14:55Nederland stuurt na mijnenjager nu ook fregat richting Straat van Hormuz
'Duitsland wil uit miljardendeal met scheepsbouwer Damen stappen'
Volgens Duitse media wil de minister van Defensie zich terugtrekken uit de deal voor zes marineschepen met de Nederlandse bouwer.












