Ze komen langs in alle kleuren en maten. Twee meisjes in korte leggings hebben elk een oplaadbare miniventilator. Een vrouw uit de Filippijnen wappert met een grote, geweven roze waaier. Een moeder en haar twee dochters gebruiken om beurten een gigantisch, zwart uitvouwbaar exemplaar.
Het is heet in de Londense metro. Het is nog geen half tien ’s ochtends en in de wagons van de Victoria-lijn, één van de drukste metrolijnen van de stad, is het 29,2 graden Celsius. Buiten, boven de grond, is het met ongeveer 23 graden dan nog aardig wat koeler dan ondergronds.
In delen van Engeland en Wales geldt deze woensdag een uitzonderlijke, rode weerwaarschuwing vanwege extreme hitte. Er worden temperaturen van rond de 37 graden verwacht. Transport for London (TfL), de autoriteit die het openbaar vervoer in de hoofdstad regelt, adviseert Londenaren op woensdag en donderdag alleen met de metro of trein te reizen als dat echt nodig is.
Op de meeste metrostations staan grote aankondigingsborden met tips van TfL: „Neem alsjeblieft water mee als het heet is.” Vraag of je mag zitten als je je onderweg onwel voelt worden. En als anderen niet lekker worden, help hen dan bij het volgende station eruit: „We kunnen betere zorg leveren op het perron.”











