Ghana claimde ruim tien minuten voor tijd een penalty toen Prince Kwabena Adu in het strafschopgebied met een vliegende tackle werd geraakt door de Engelse verdediger Ezri Konsa. Het moment is op onderstaande beelden te zien.
Scheidsrechter Saíd Martínez uit Honduras zag er niets in. Ook de VAR, de Amerikaan Armando Villarreal, greep niet in. Ghana pakte in het restant weliswaar een verdienstelijk punt tegen Engeland (0-0), maar het uitblijven van een penalty zorgde bij bondscoach Queiroz voor veel irritatie.
"De VAR zat weer eens koffie te drinken", zei Queiroz op zijn persconferentie. "Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie. Maar er was duidelijk sprake van een strafschop en ook een rode kaart."
"Ik weet niet zeker of de VAR nog wel werkt op het WK. Bestaat de VAR überhaupt nog?", voegde Queiroz er verontwaardigd aan toe, waarbij hij naar de FIFA-official naast hem keek. "Wij hadden onze kansen en Engeland had veel geluk. Heel veel geluk."
Engelse analisten als oud-topvoetballers Wayne Rooney en Micah Richards zeiden in hun analyse bij de BBC dat Ghana inderdaad een penalty had moeten krijgen. Oud-scheidsrechter Darren Cann, die tijdens de WK-finale van 2010 de grensrechter was, vond dat ook.










