Vanaf woensdag rijden er op een aantal trajecten minder treinen vanwege de verwachte hitte. Dat heeft de NS dinsdag bekendgemaakt. Als er minder treinen rijden hoopt de vervoerder „eventuele verstoringen beter op te kunnen vangen”.
Bij temperaturen boven de dertig graden kunnen treinonderdelen oververhit raken. Met name in dubbeldekkers kan het snel heet worden. Als het ‘s nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden, aldus de NS.
Voor woensdag en donderdag heeft het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) code oranje afgegeven vanwege extreme hitte. In het zuiden en midden van het land kan het tot 37 graden worden. Er is een grote kans dat de weerwaarschuwing wordt verlengd tot in het weekend, ook dan worden temperaturen boven de dertig graden verwacht.
Op woensdag rijden van 04.00 uur tot 08.00 uur ‘s ochtends al geen treinen vanwege een landelijke staking. Op de trajecten Rotterdam-Leiden-Schiphol, Arnhem-Utrecht-Schiphol, Den Haag-Amsterdam, Alkmaar-Sittard en Rotterdam-Utrecht geldt vanaf woensdagochtend, na de staking, en op donderdag een aangepaste dienstregeling vanwege de hitte. Tussen Bergen op Zoom en Zwolle rijden alleen op woensdag minder treinen.












