Vanwege te verwachten „extreme hitte” geeft het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KNMI) voor woensdag code oranje af voor het midden en zuiden van Nederland. Dat heeft het instituut maandag bekendgemaakt. De weerswaarschuwing geldt vanaf woensdagmiddag 12.00 uur en duurt zeker tot en met vrijdag. In de noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe wordt het iets minder warm. Daarvoor heeft het KNMI code geel uitgevaardigd. Op de Waddeneilanden, waar het doorgaans wat frisser is, geldt geen hittewaarschuwing.
Dinsdag wordt het op verschillende plekken in Nederland zo’n 28 tot 32 graden. Daarna wordt het „nog warmer”, stelt het KNMI. In de nacht van dinsdag op woensdag zal de temperatuur in grote steden in het zuiden niet onder de 20 graden zakken. Vanaf woensdag wordt het in het midden en zuiden van het land overdag tussen de 33 en 36 graden. Voor de noordelijke provincies worden temperaturen tussen de 28 en 33 graden verwacht.
„De combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid zorgt voor een onaangename, benauwde hitte”, meldt het KNMI. „Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen hierdoor gezondheidsklachten krijgen.” Het instituut wijst erop dat de hoge tempraturen ook gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van gezonde mensen, „vooral bij fysieke inspanning”. Het KNMI heeft vorige week het Nationaal Hitteplan afgekondigd – dat is onder meer bedoeld om mantelzorgers en zorgmedewerkers te waarschuwen.














