Fra onsdag kan flere kabinansatte gå ut i streik. De ansatte ønsker seg mer lønn og bedre arbeidstid. Jaroslaw Kania kan være en av 468 som kan bli tatt ut i streik på onsdag. Foto: Skjalg Bøhmer VoldEmma Bøog Tuva Solem Kabinansatte i SAS krever høyere lønn og bedre arbeidsforhold i årets mekling, med fare for streik allerede fra onsdag.Flere flyverter forteller om tunge arbeidsdager, mangel på pauser og lønnsstagnasjon, selv etter mange år i jobben.For to år siden gikk kabinansatte ut i streik, nå kan det igjen skje i en svært travel periode for flytrafikken. Mandag og tirsdag denne uken møter NHO Luftfart/SAS både Fellesforbundet og Parat hos Riksmekleren. For to år siden gikk de kabinansatte i SAS ut i streik. Nå skal tariffavtalen på ny opp til mekling, og partene har frist til midnatt tirsdag for å lande en avtale. Om de ikke blir enige kan ferieklare nordmenn møte streik og innstilte fly allerede onsdag. Fellesforbundet har varslet i en pressemelding at det er fare for at 468 kabinansatte blir tatt ut i streik. Les ogsåVil gjøre Ellos til en folkeaksje: – Verdt mye mer – Det er ingen av oss som ønsker å ødelegge ferien for noen, forklarer Jaroslaw Kania som jobber som kabinansatt i SAS. Han har jobbet som kabinansatt i tre år, og forklarer at en vakt kan være på opp mot 16 timer, og flyvninger er på alle tider av døgnet. Jaroslaw Kania håper at forhandlingene løser seg på en god måte. Foto: Skjalg Bøhmer Vold Disse rutene kan rammesDet er bare kabinansatte i SAS Scandinavian Airlines som tas ut i første omgang. Dermed rammes ikke underselskapene SAS Link som flyr mindre trafikkerte ruter rundt i Skandinavia, og SAS Connect som flyr flere av SAS sine ruter rundt i Europa fra Norge. Dette bekrefter pressesjef i SAS Norge, Øystein Schmidt, overfor flysmart24. Ønsket om mer lønn – Vi må ha høyere lønn, understreker Kania. Forhandlingene mellom partene handler også om arbeidstid og belastning i arbeidshverdagen for de ansatte. Fellesforbundet opplyser at en gjennomsnittlig årslønn ligger på 430.000 kroner, det er omtrent samme som hotell- og restaurantansatte tjener som streiket tidligere i år. Det blir ofte lange vakter med flere flyvninger samme dag. Foto: Skjalg Bøhmer Vold – Jeg mener vi ligger bak andre kollegaer fra andre selskaper, og at nå tilsvarer ikke den lønnen vi har den arbeidsmengden vi gjennomfører. Leder i SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier i en pressemelding at kabinansatte i SAS har 20 prosent lavere lønn enn kollegaer i Norwegian etter noen år i selskapet. Skal du ut å fly i sommer?aJa, jeg skal til utlandet.bNei, blir norgesferie på meg i år. – Det er ikke sunt Kania håper også at forhandlingene vil føre til bedre arbeidsrutiner for de ansatte. – Nå kan vi for eksempel lande her på Gardermoen klokka 02.30 på natta, og deretter komme oss på en ny flyvning klokken 15.00 samme dag. – Da er man nødt til å snu døgnrytmen konstant, og det er ikke sunt. Livet som kabinansatt er ikke for alle, men Kania forteller at det var en drøm som gikk i oppfyllelse da han fikk jobben. Nylig fløy han til New York med mange fotballfans, som rodde store deler av flyvningen. SAS klarta å unngå streik tildigere i år, nå er det muligheter for at Kania må streike fra onsdag. Foto: Skjalg Bøhmer Vold Nådde lønnstaket etter 13 år – Vi ber ikke om så veldig mye, kun en verdig lønn, sier flyvertinne Sandra Marie Jonsson som er enig med Kania om at lønn og arbeidsforhold må bli bedre. Etter 13 år som flyvertinne i SAS, har hun nådd toppen av ansiennitetsstigen for lønn, forteller hun. – Jeg skal ikke pensjoneres før i hvert fall 20 år, og så skal jeg ikke tjene mer, allerede. Jonsson tjener i underkant av 40.000 kroner i måneden før skatt, opplyser hun. Sandra Marie Jonsson har jobbet i SAS i 13 år. Foto: Privat Flyvertinnen er takknemlig for at hun kan dele utgifter med samboeren. – Før jeg traff ham, måtte jeg jobbe veldig mye ekstra for å ha penger til overs. Hadde jeg vært alene i dag, så vet jeg ikke hvordan jeg skulle fått det til. Nå har jeg blitt avhengig av mannen, og det er jo litt trist, egentlig. For to år siden streiket de kabinansatte i SAS. Her står de streikevakt utenfor Gardermoen. Foto: Lise Åserud / NTB Lite pauser Jonsson forteller videre om en arbeidshverdag der matpakka må spises i dokøen på flyene, og at kabinansatte ikke får en ordentlig pause, mener hun. – Det hadde vært hyggelig å ha måltidene på bakken, og kortere arbeidsdager. Samtidig er det viktig for Jonsson å understreke at hun ikke ville vært jobben foruten. – Majoriteten av oss elsker jobben vår. Hvis ikke hadde vi ikke vært der. Når man lukker flydøren så glemmer man hverdagen og lever veldig i nuet. Det elsker jeg.