Tijdens de vierde week van de parlementaire enquêtecommissie Corona staan de verhoren in het teken van de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs, zoals de schoolsluitingen. In de jaren 2020 en 2021 werden scholen en universiteiten meerdere maanden gesloten, als maatregel van de overheid om de verspreiding van corona tegen te gaan. Maar zijn de belangen van kinderen en jongeren daarbij voldoende meegewogen? Maandag worden Károly Illy, kinderarts en toenmalig lid van het Outbreak Management Team, en Ingrid van Engelshoven, voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verhoord.
Kinderarts en toenmalig lid van het Outbreak Management TeamKároly Illy
Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde pleitte Illy in diverse optredens in talkshows regelmatig voor het openhouden van scholen tijdens de coronacrisis: volgens hem was het voor kinderen en jongeren het beste door te kunnen leren en aan sociale activiteiten deel te nemen. Daarentegen adviseerde het OMT, waar Illy ook deel van uitmaakte, tijdens de eerste en tweede coronagolf schoolsluitingen als een maatregel om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Volgens Illy ging het bij de adviezen van het OMT steeds over het afwegen van het belang van de samenleving als geheel en het belang van de kinderen. Het adviseren om de scholen te sluiten „hebben we niet gedaan omdat het zo goed was voor de kinderen. Heel veel kinderen hebben daar last van gehad, maar we deden het ter bescherming van de samenleving”, zei hij in 2022 in NRC. In 2023 stopte Illy na bijna 30 jaar als kinderarts en is sinds oktober 2023 directeur-bestuurder van het Longfonds.













