Op zondag zullen er bij vijf verschillende WK-stadions demonstraties plaatsvinden die aandacht vragen voor de extreme hitte tijdens het toernooi. In alle hoeken van Amerika (plus Texas) zullen klimaatactivisten protesteren tegen de samenwerking tussen FIFA en Aramco, de nationale staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië.
Volgens klimaatwetenschappers wordt deze editie „het meest vervuilende WK ooit”. Aramco is de grootste oliemaatschappij ter wereld en is al jaren het bedrijf dat wereldwijd de meeste broeikasgassen uitstoot. In mei ondertekenden een groep klimaatwetenschappers en gezondheid- en sportexperts een open brief waarin ze hun zorgen uitten over de extreme hitte dit WK en de impact daarvan op de spelers.
Aramco is de exclusieve energiesponsor van de FIFA. Het bedrijf is voor het overgrote deel in handen van de Saoedi-Arabische staat. „En dat terwijl Saoedi-Arabië enorm vaak internationaal klimaatbeleid probeert tegen te houden”, zegt Frank Huisingh, oprichter van Fossil Free Football, een van de organisatoren van de demonstraties zondag. „De FIFA heeft het grootste podium ter wereld. Dit zouden ze kunnen gebruiken om mee te helpen aan klimaatoplossingen”, zegt hij. „In plaats daarvan promoten ze nu een van de grootste vervuilers ter wereld.” Door de samenwerking met Aramco is het volgens Huisingh onmogelijk voor de FIFA om helder te communiceren over de extreme hitte ten gevolge van klimaatverandering. „Dat laatste is nu een verboden woord voor de FIFA, want daar wil Aramco het niet over hebben.”






