Vanaf deze zondag om 9.00 uur ’s ochtends (lokale tijd) wordt de verkoop van brandstof bij tankstations voor particulieren op de geannexeerde Krim opgeschort. Dat heeft gouverneur Sergej Aksjonov zondag bekendgemaakt op zijn Telegram-account. Brandstof wordt vanaf dat moment alleen nog verkocht aan essentiële overheidsinstanties, zegt hij.
Aksjonov belooft dat verdere beslissingen over de brandstofmarkt op de Krim later bekend zullen worden gemaakt. Wanneer particulieren weer brandstof kunnen kopen, maakt hij nog niet duidelijk. „Ik vraag iedereen kalm te blijven.”
De rantsoenering van brandstof volgt op toenemende tekorten op de Krim. Oekraïense aanvallen op logistieke aanvoerlijnen en energie-infrastructuur van de Russen hebben de toevoer beperkt. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky schreef zondag nog op X dat zijn leger aan beide kanten van de Krimbrug Russische faciliteiten heeft geraakt: olietransportlogistiek in Krasnodar en een oliedepot in de stad Kerch. De dag ervoor werd een raffinaderij in de Siberische Tjoemen-regio geraakt.
Eind mei hebben Russische autoriteiten op de geannexeerde Krim al bepaald dat een voertuigbezitter niet meer dan 20 liter benzine per week mag kopen. En dat de verkoop georganiseerd zou worden aan de hand van coupons, die inwoners kunnen aanschaffen via een app. Die waren snel uitverkocht en sindsdien gaan er op sociale media berichten rond met vragen en adviezen over waar nog brandstof te krijgen is. Autoriteiten hebben een hulplijn opgezet voor gestrande toeristen in het gebied.











