21 jun 2026 om 05:52Brazilianen zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag opgeschrikt door een vreemde noodmelding op hun telefoon. Daarin stond dat er een aanval van buitenaardse wezens plaatsvond. Waarschijnlijk is het alarmsysteem van de overheid gehackt.Het bericht werd verstuurd naar mensen in negen steden, waaronder São Paulo, Rio de Janeiro en hoofdstad Brasilia. De noodmelding is vergelijkbaar met een NL-alert en is van het hoogste waarschuwingsniveau. Het wordt normaal alleen gestuurd bij noodsituaties, zoals een natuurramp. Daarbij gaat ook een luid alarmsignaal af. "Bescherm jezelf: aanval van buitenaardse wezens, mensen zijn aangekomen, misantroop", leest het bericht. Achter het woord misantroop, dat afkeer tegen de mensheid betekent, stonden in sommige gevallen ook een cijfer. De politie in Rio de Janeiro ontving ook een bericht, waarin onder meer "dumb as hell" stond geschreven. De tekst bevat spelfouten en geeft verder geen context, waardoor veel mensen al vermoedden dat het om een systeemfout of hack ging, schrijft het Braziliaanse medium GloboNews. Via sociale media lieten de autoriteiten al snel weten dat het bericht niet door hen was verstuurd en dat er geen noodsituatie is. Volgens de Nationale Burgerbescherming was het bericht verstuurd door iemand die van buitenaf toegang had tot het systeem, schrijft de dienst op X. Op sociale media gaan veel berichten rond over de noodmelding. Mensen delen grappen over buitenaardse wezens en schrijven over hun verwarring na het bericht. Oeps, dit kunnen we niet laten zienOm deze inhoud te tonen, hebben we je toestemming nodig voor 'externe media' cookies. Geef toestemming om deze inhoud te bekijken.Lees meer over:OpmerkelijkBraziliëBuitenland