De Boliviaanse president Rodrigo Paz Pareira heeft na wekenlange demonstraties de noodtoestand uitgeroepen in zijn land. Dat geeft hem meer bevoegdheden om de openbare orde te handhaven, ook kan hij militairen inzetten om wegblokkades op te heffen. Dat maakte de president zaterdag bekend in een toespraak en een X-bericht.

Bolivia wordt al weken in zijn greep gehouden door een politieke crisis. Met verschillende protesten, georganiseerd door onder meer vakbonden en boerenorganisaties, keren burgers zich tegen de regering van Paz. De christendemocratische partij waarvan Paz de voorman is, werd afgelopen najaar de grootste bij verkiezingen in het Latijns-Amerikaanse land. Met die verkiezingswinst kwam een einde aan ruim twintig jaar socialistisch bewind van de MAS-partij (Movimiente al Socialisme).

Paz beloofde een „kapitalisme voor iedereen” te verwezenlijken, maar demonstranten voelen zich nu bedrogen. Volgens de actievoerders, veelal boeren en mijnwerkers uit de regio’s, is de president verantwoordelijk voor het afbreken van sociale verworvenheden. Ze eisen ze zijn ontslag.

Demonstranten blokkeerden de afgelopen weken belangrijke wegen, waardoor op sommige plekken geen levensmiddelen, brandstof of medicijnen worden geleverd. Het leidde tot enorme files bij tankstations en burgers werden geconfronteerd met prijsstijgingen. „Bolivianen kunnen niet langer gegijzeld worden door wegblokkades die hen ervan weerhouden om te werken, te studeren, medische zorg te krijgen, in hun levensonderhoud te voorzien en voor hun gezin te zorgen”, aldus de president zaterdag.