Een kwart van de 18- tot 25-jarige vrouwen heeft psychische klachten. 43 procent van de meisjes in het voortgezet onderwijs heeft emotionele problemen. Spoedeisendehulpafdelingen zien anderhalf keer méér meisjes en jonge vrouwen na zelfbeschadiging of suïcidepogingen dan tien jaar geleden.
Het is een treurige opsomming, deze kleine greep statistieken uit onderzoeken van afgelopen jaren. De coronapandemie zorgde voor een piek aan mentale problemen, die daarna niet terugkeerden naar oude niveaus. Daarbij is het belangrijk om te benadrukken dat het met de meeste meisjes nog altijd 'gewoon' goed gaat. Maar dat neemt niet weg dat er reden is tot zorg.
Meisjes en jonge vrouwen hebben last van de 'hypernerveuze samenleving', vermoedt hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Robert Vermeiren tegenover NU.nl. Zo noemt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving de Nederlandse maatschappij waarin prestatiedruk, versnelling en individualisme zijn doorgeschoten.
"Iedereen moet tegenwoordig het beste uit zichzelf halen en alles moet altijd sneller, dus we zitten in een ratrace die niemand kan winnen", legt Vermeiren uit.
"En de maatschappij draait veel meer om 'ik'." Tieners die hun identiteit nog aan het ontdekken zijn, stappen vanuit het beschermende gezin en de beschermende school de veeleisende maatschappij in, waarin iedereen het veel meer in z'n eentje moet zien te rooien dan vroeger. "Een groeiende groep jongeren is daar nog niet klaar voor", denkt Vermeiren. Meisjes worstelen meer dan jongens, blijkt uit deze grafiek:








