vandaag, 14:49Het kwik loopt de komende dagen aardig op, perfect weer voor een verkoelend ijsje. Voor ijscofabriek De Jong's IJs in Gorredijk zijn dit de dagen met topdrukte."Wij begonnen vanochtend om kwart voor vijf, toen is de eerste auto die kant op gegaan. Helemaal naar zuid-Limburg", zegt eigenaar Romke de Jong.Die auto ging naar Pinkpop: "Daar staan we met onze ijskarren tussen de foodtrucks om ijs te verkopen.""Er zijn dit weekend heel veel festivals waar we staan en heel veel bedrijven die een ijskar huren vanwege het mooie weer", vertelt de ijscoboer verder.Dat betekent meer drukte in de fabriek en een grote behoefte aan extra handen om de boel draaiende te houden."Wij kunnen heel snel bijschakelen, ook omdat wij nu in ploegen werken. Twintig uur per dag zijn hier mensen aan het werk."Bovendien heeft het bedrijf zo'n honderd jongeren aan het werk. "Die kunnen we snel appen.""En wij huren veel extra busjes in waar de ijscokarren in kunnen."De werknemers beginnen de dag goed, vertelt De Jong. "Altijd lekker om eerst te beginnen met een ijsje, daarna koffie en dan brood.""Een goed ontbijt, zeker met dit weer."80 jaar ervaringDat het aanpoten is, is voor De Jong niet nieuw. "We doen dit sinds 1947, dus we weten ook een beetje wat ons te wachten staat.""Liever dit dan het regent. Het is hard werken, maar daar zijn wij ook op ingericht.""Vandaag gaan - nee, wat zeg ik - schiéten de temperaturen omhoog naar 28-32 graden"(opent in nieuw venster)Douche lauw en drink geen cafeïne: zo houd je het hoofd koel tijdens de warme dagen(opent in nieuw venster)Eropuit dit weekend? Dit is er te doen in Fryslân(opent in nieuw venster)