Koud heeft DPG Media het felbegeerde RTL Nederland ingelijfd, of het grootste en machtigste mediaconcern van het Nederlandse taalgebied stort zich alweer op de volgende prooi. NRC had onlangs de primeur: DPG Media „wil nauw gaan samenwerken” met de Nederlandse publieke omroep (NPO). Bijvoorbeeld door publieke programma’s ook uit te zenden op Videoland, het streamingplatform van RTL. DPG acht zo’n samenwerking „noodzakelijk”, de NPO beaamt dat met „een volmondig ja” van zijn bestuurder Lucien Brouwer, die tot drie jaar geleden een hoge functie vervulde bij RTL.

De politiek staat juichend langs de zijlijn. Een jaar geleden riepen Tweede Kamerleden Mohammed Mohandis (Pro) en Jan Paternotte (D66) het kabinet op ‘samenwerking tussen NPO, RTL en Talpa’ te bevorderen. Hun motie werd aangenomen met 138 tegen 12 stemmen. Inmiddels is ook de nieuwe verantwoordelijke minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Rianne Letschert (D66), met haar jaarlijkse miljard euro belastinggeld veruit de grootste geldschieter van de NPO, „een groot voorstander” van deze ‘publiek-private samenwerking’.

Nooit eerder kreeg een nieuw plan voor de publieke omroep zo’n unanieme bijval. De pleitbezorgers stellen dat verdere krachtenbundeling van Nederlandse mediabedrijven de enig mogelijke bescherming is voor de onafhankelijke journalistiek en de Nederlandse taal en cultuur tegen de opmars van Amerikaanse techreuzen als Meta, Google en X. Want, om met Mohandis te spreken: „De grote vijand rammelt aan de poort en zuigt het hele verdienmodel leeg.”