Zijn het vooral harde tackles of gaat het om onverbiddelijke scheidsrechters? Het WK van 2026 heeft nu al meer rode kaarten opgeleverd dan de vorige twee toernooien in Rusland en Qatar. En dat terwijl dit WK zich nog maar in de groepsfase bevindt. Op de WK’s in Rusland en Qatar werden slechts vier rode kaarten gegeven, terwijl de teller dit toernooi al op zes staat.

Tijdens de openingswedstrijd tussen Mexico en Zuid-Afrika werden gelijk al drie rode kaarten uitgedeeld en in de wedstrijden tussen Bosnië en Zwitserland van gisteravond en Canada en Qatar van vannacht pakten in totaal ook drie spelers rood.

En dan was er nog de omstreden overtreding van Lionel Messi. De Argentijnse vedette werd vooral geroemd na zijn openingsduel tegen Algerije, waardoor hij gedeeld WK-topscorer aller tijden werd. Maar had hij geen rood moeten krijgen in de eerste helft?

WK 2006

Het was ruim twintig geleden dat er drie spelers in één wedstrijd van het veld werden gestuurd tijdens een WK. Dat gebeurde tijdens het toernooi in 2006, waar in totaal 28 spelers met rood van het veld werden gestuurd.