Φόβους ότι η συμφωνία ΗΠΑ και Ιράν ανοίγει τον δρόμο για επιβολή χρεώσεων στη ναυσιπλοΐα των Στενών του Ορμούζ μετά την παρέλευση 60 ημερών, εκφράζουν στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας που θεωρούν ότι το deal του Ντόναλντ Τραμπ ίσως θεσπίσει τελικά ένα νέο καθεστώς για τη θαλάσσια αυτή οδό, η οποία μέχρι πρότινος ήταν ελεύθερη.Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας που υπεγράφη την Τετάρτη, το Ιράν θα διαπραγματευτεί με το Ομάν και άλλα κράτη του Κόλπου σχετικά με τη «μελλοντική διοίκηση και τις ναυτιλιακές υπηρεσίες στα Στενά του Ορμούζ».Όμως η ναυτιλιακή βιομηχανία ανησυχεί ότι είναι ακριβώς αυτή η διατύπωση που ίσως ανοίγει τον δρόμο ώστε το Ιράν να επιβάλει τέλη διέλευσης ή να δημιουργήσει ένα ταμείο παρόμοιο με εκείνο που υπάρχει για τον Πορθμό της Μάλακα μεταξύ Μαλαισίας, Ινδονησίας και Σιγκαπούρης.Ο διάβολος κρύβεται στις διατυπώσεις«Το τελικό αποτέλεσμα αυτών των συζητήσεων πρέπει να είναι η ενίσχυση της βασικής αρχής ότι τα Στενά του Ορμούζ πρέπει να παραμείνουν απαλλαγμένα από χρεώσεις», δηλώνει ο Φίλιπ Μπέλτσερ, διευθυντής ναυτιλιακών υποθέσεων της Intertanko.Aπό την πλευρά του, ο Τζον Στιούαρτ (διευθυντής ναυτιλιακών υποθέσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου) εκτιμά ότι η αναφορά στο κείμενο της συμφωνίας σε «ναυτιλιακές υπηρεσίες» παραπέμπει σε «κάτι αντίστοιχο με το μοντέλο των Στενών της Μάλακα».