donderdag, 07:51Wielrenner Jan-Willem van Schip is tijdens de vierde etappe van de Ronde de l’Oise 2026 uit koers gezet door de Franse gendarmerie na een opmerkelijk incident met een bidon. Het is niet de eerste keer dat de wielrenner vanwege een bijzondere reden is gediskwalificeerd.Het heeft wat weg van een soap. Wielrenner Van Schip pakt bij de bevoorrading in de vierde etappe van de Franse Ronde de l'Oise een bidon aan van een verzorger en friemelt hem ergens weg onder zijn shirt. Een gewoonte die in het wielrennen gemeengoed is geworden, "voor extra aerodynamisch voordeel". Kort erna valt een concurrent aan en rijdt weg uit het peloton. Van Schip pareert, rijdt mee en zit plots in de kopgroep. Om zeker te zijn dat de positie van zijn stuur op de fiets wel correct is, rijdt hij naar een jury-auto toe. De stuurpositie is goed, tot zover alles correct, maar de jury werpt een blik op de bidon. De Nederlander moet de koers vervolgens per direct verlaten. Per 1 juli 2026 is het dragen van een bidon op de borst onder het shirt namelijk verboden, zo geeft het reglement aan. Alleen: het is nog geen 1 juli. 'In shock'Volgens teammanager Paul Tabak van Azérion/Villa Valkenburg laat Van Schip dat gelijk weten aan de jury. Tevergeefs. "Dan ontstaat er een discussie die puur bestaat uit een welles-nietes", zegt Tabak. "Dat levert natuurlijk weinig op. De jury hield vol dat hij moest stoppen. Dat weigerde hij. Toen kwam de gendarmerie naast hem rijden en zij waren vrij dwingend. Jan-Willem raakte toen in shock, kon het nauwelijks bevatten. De politie begeleidde hem daarna van zijn fiets af."Tabak baalt ervan. In eerste instantie voor zijn rijder, die na de politieactie in de berm "lag te huilen als een kind". Maar ook omdat het de zoveelste botsing is tussen de internationale wielerbond UCI, het team en Van Schip. Hij staat erom bekend, zo geeft zijn teammanager ook toe, de grenzen regelmatig op te zoeken. In de zoektocht naar meer aerodynamisch voordeel gaat de wereldkampioen baanwielrennen ver, of het nou gaat om de houding of het materiaal. Sinds oktober is de Nederlander ook al driemaal gediskwalificeerd. In de Ronde van Griekenland gebeurde dat vanwege de positie die hij innam op de fiets, daarvoor vanwege een bijzondere setup van zijn fiets.Binnen de lijntjes kleuren"Hij zoekt de randjes op, maar blijft erbinnen kleuren", vindt Tabak. "Voor de UCI is hij een lastige jongen om mee om te gaan, dus als ze hem ergens mee kunnen pakken, dan is het gelijk menens. En in beroep gaan heeft geen zin, je krijgt nul op het rekest." Deze week gaan Tabak en Van Schip om tafel om te kijken hoe het nu verder moet.Wielrenner Van Schip vindt 'het leven geen aanrader', maar is wel wereldkampioen(opent in nieuw venster)
Chaos in Franse koers: politie dwingt wielrenner Van Schip tot stoppen
Wielrenner Jan-Willem van Schip is tijdens de vierde etappe van de Ronde de l’Oise 2026 uit koers gezet door de Franse gendarmerie na een opmerkelijk incident met een bidon.









