Het 'besmette' cruiseschip Hondius heeft zaterdagmiddag Rotterdam verlaten. Drie weken lang lag het schip in de Rotterdamse haven in quarantaine. De Hondius is nu op weg naar Spitsbergen.

Maandag 18 mei arriveerde het door het hantavirus getroffen cruiseschip Hondius in de Rotterdamse haven. De Hondius kwam vanuit Zuid-Amerika en er waren weinig havens die het schip en haar bemanning wilde helpen. Rotterdam werd lastminute aangewezen als quarantainehaven met tijdelijke woonunits

De aankomst van het 'besmette' schip met aan boord nog 27 mensen en het lichaam van een overleden Duitse passagier kreeg veel aandacht. Ruim honderd journalisten, cameramannen en fotografen krioelen op het dek van een ingehuurde persboot. Vanaf het water hadden ze goed zicht op de Hondius, dat aankwam in de Europoort. Rotterdam was even wereldnieuws. Van de Chinese staatstelevisie tot aan Spaanse journalisten, van over de hele wereld was er belangstelling.

Woordvoerder Lex Bezemer van het havenbedrijf behandelde alle persaanmeldingen. Hij benadrukte hoe uitzonderlijk de mediabelangstelling was. Honderd journalisten is volgens hem ongekend in zijn werk: “Deze opkomst hebben wij nog nooit gezien en ik vraag me af of we dit ooit nog op deze manier gaan meemaken.”