vandaag, 20:16•Aangepast vandaag, 20:17Venray start toch een eigen sociaal werkbedrijf. De samenwerking met NLW Groep, een werkbedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, stopt per 1 januari 2027.Zo krijgen inwoners die extra ondersteuning nodig hebben toch een kans op werk aangepast aan hun tempo en mogelijkheden. De gemeente gaat samenwerken met werkgevers in de regio. Sociaal werkbedrijfNLW groep, de samenwerking tussen de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray loopt af. Vanaf dan staan honderden kwetsbare werknemers er alleen voor, want vervanging is er niet. Daarom springt Venray nu bij om dat gat te dichten met een eigen sociaal werkbedrijf. Ook wil de gemeente het vastgoed overnemen van de NLW, zodat het onmiddellijk na de sluiting kan heropstarten. De gemeenteraad moet hierover wel nog een besluit over nemen.De gemeente heeft eerst nog gekeken naar ander alternatieven. Bijvoorbeeld een samenwerking met werkbedrijf IBN. Eind maart werd duidelijk dat die samenwerking te complex bleek, waarna Venray toch koos om een eigen bedrijf te starten. UitdagingMieke van Aspert-Mos, die moet zorgen dat alles in goede banen loopt binnen het nieuwe bedrijf is positief: "Ik zie het als een mooie uitdaging om opdrachtgevers en samenwerkingspartners te vinden waar de talenten van medewerkers optimaal tot hun recht komen. Werk dat bij hen past, waar zij plezier uit halen en waarin zij daadwerkelijk het verschil kunnen maken. Dat vraagt om creativiteit, anders durven kijken en samen met opdrachtgevers onderzoeken wat wél mogelijk is."Horst aan de Maas verhuist naar een nieuwe locatie met klaslokalen en een zogenoemde 'kansenfabriek' na de jaarwisseling. Peel en Maas wil graag het NLW gebouw van Panningen overkopen, zodat de werkzaamheden in Panningen kunnen doorgaan. Gemeenten trekken eigen plan: einde aan gezamenlijke sociale werkvoorziening NLW(opent in nieuw venster)
Venray start toch eigen sociaal werkbedrijf om kwetsbare werknemers te helpen
Venray start toch een eigen sociaal werkbedrijf. De samenwerking met NLW Groep, een werkbedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, stopt per 1 januari 2027.











