Människor svalkar sig bredvid en vattensprinkler utanför Colosseum i Rom, Italien. Foto: Andrew Medichini/AP/TTDen hälsofarliga värmebölja som svept in över Europa fortsätter att slå värmerekord i flera länder.– Det är någonting vi behöver vänja oss vid, dessvärre, säger FN-organet WMO:s talesperson Clare Nullis. Publicerad 18:31 Ovanligt höga temperaturer för juni månad har och fortsätter att slå värmerekord runtom i Europa, konstaterar Meteorologiska världsorganisationen, WMO, vid en pressträff. – Värmeböljan har stor inverkan på mänsklig hälsa, ekosystem, jordbruk och arbetsförmåga, säger Clare Nullis. Meteorologerna kallar fenomenet för omegablockering. – Den här sortens blockeringar kan sitta kvar i dagar eller till och med veckor, säger John Kennedy, klimatchef vid WMO. Europa är den kontinent i världen som värms upp snabbast, enligt FN-organet. – Extremhetta kommer att ske mer regelbundet, vara längre och ske med större intensitet i takt med att global uppvärmning fortsätter, säger Kennedy. WMO har sammanställt några av värmerekorden i ett pressmeddelande. Den 24 juni var medeltemperaturen i Frankrike 30 grader och som varmast lokalt blev det 43,8 grader i den västra byn Pulluau. I Spanien var det som varmast den 23 och 24 juni med temperaturer på över 40 grader. I Bilbao uppmättes rekordvarma 42,7 grader. I Storbritannien slogs värmerekordet för juni tre dagar i följd; som varmast var det 37,3 i södra England, enligt mätningar på fredagen. I Schweiz slogs junirekordet när 38 grader uppmättes i staden Basel. Tyskland har registrerat rekordvarma 40 grader på flera håll och när värmen rör sig österut och mot Balkan, väntas ytterligare värmerekord uppmätas i flera länder där.