Oljeprisen har falt til førkrigsnivå. Analytiker tror den vil styrke seg når etterspørselen øker. Skip i nærheten av Hormuzstredet. Foto: Stringer / Reuters / NTB Fredag handles et fat nordsjøolje (brent spot) for rundt 73 dollar. – Nå ligger vi på en ganske normal pris. Det sier oljeanalytiker Bjarne Schieldrop i SEB. Før krigsutbruddet i Iran i februar, var oljeprisen på tilnærmet samme nivå. Les ogsåSetter «kjøp» på småsparerfavoritt: – Trosser det alle trodde Kommer en ketchupeffekt Den siste uken har det vært mer eller mindre åpen trafikk i Hormuzstredet. Antall passerende fartøy øker jevnt, skriver makroanalytiker Joel Lundh i Nordea Markets. – Det har etter hvert hopet seg opp med olje i den persiske golfen, sier Schieldrop. – Nå begynner jo den oljen å renne ut i markedet. Bjarne Schieldrop Sjefanalytiker i SEB Samtidig fortsetter det å komme olje fra de strategiske lagrene, forteller Schieldrop. – Plutselig kommer det en slags ketchupeffekt fra Hormuzstredet, og derfor går prisen ned, sier han. – Tror du at oljeprisen kommer til å fortsette å falle? – Vi får se, men det er en kraftig fallende tendens. Jeg vet ikke hvor langt ned vi skal før det stopper opp. Les ogsåOljeanalytiker tror markedet er for optimistisk – Får nok en «rebound» Schieldrop påpeker at de høye oljeprisene har dempet etterspørselen i markedet. Han mener at etterspørselen kommer til å øke. – Disse tingene følger på hverandre: Først må prisen ned, så kommer kinesisk oljeimport tilbake, i tillegg til konsum på steder der konsum har vært svekket. – Og så skal alle de strategiske lagrene fylles opp igjen, legger analytikeren til. En økt etterspørsel kan igjen styrke oljeprisen. – Vi får nok en «rebound» når ketchupeffekten går mot slutten og etterspørselen er tilbake. En oljetanker utenfor kysten i California. Foto: PATRICK T. FALLON / AFP Fortsatt forsiktige Fullt tut og kjør er det ennå ikke gjennom Hormuzstredet. – De som er inne nå, vil jo veldig gjerne ut fort som svint, sier Schieldrop. De siste dagene har flere norsktilknyttede skip forlatt Persiabukta. Tidligere i dag kom Bulkskipet Banastar, som eies og drives av Oslo Børs-noterte Klaveness, seg ut. Rederier er nølende med å sende skipene sine inn igjen i Persiabukta, forteller Schieldrop. Derfor kan det ta tid før det blir en normalisering av trafikken. Tror du oljeprisen kommer til å synke videre de neste par ukene?aJa.bNei, den vil stige.cHolder seg nok på nåværende nivå. Schieldrop sier at en normalisering er avhengig av forutsigbarhet. – Vi trenger forutsigbarhet i alle ledd. Ingen tør å starte opp et raffineri i Persiabukta med mindre de er sikre på at skip kommer for å hente oljeproduktene deres, sier oljeanalytikeren. – Det er en omfattende prosess å starte opp. Og skal du starte opp en petrokjemisk fabrikk, tar det jo fort to måneder. Schieldrop mener at det fortsatt er uforutsigbart i Hormuzstredet. – Selv om alle nå venter at dette går veien, kan det plutselig skje at Hormuz blir stengt i en måned. Da må man stenge ned alt igjen, da.
Oljeprisen tilbake på førkrigsnivå: – Får nok en «rebound»
Oljeprisen har falt til førkrigsnivå. Analytiker tror den vil styrke seg når etterspørselen øker.













