Schweinsteiger schoof vorige week bij de wedstrijd tussen Duitsland en Ivoorkust als analist aan bij de ARD. Hij vertelde dat de Ivorianen "Afrikaans voetbal" speelden. "Soms is het een beetje onorthodox, een beetje wild en niet heel tactisch", zei hij.
Faé werd na de zege van Ivoorkust op Curaçao op de persconferentie gevraagd naar de woorden van Schweinsteiger. "Het is teleurstellend omdat hij een heel grote speler was", antwoordde hij.
"Persoonlijk heb ik als speler altijd van hem gehouden", zei Faé over de voormalig middenvelder van Bayern München. "Zijn stijl en zijn kijk op het voetbal... Het ging zo ver dat een vriend van mij, die wist van mijn affectie voor hem, mij zelfs de bijnaam 'Bastian' gaf."
Faé baalde van de uitlatingen van zijn voorbeeld. "Toen ik zijn woorden hoorde, was ik echt teleurgesteld. Van iemand die al zo lang actief is in de voetbalwereld, vind ik het des te vreemder dat hij opmerkingen maakt die je zonder omwegen racistisch kunt noemen."
Faé ziet een breder probleem van de vele oud-voetballers die in de media hun mening geven. "Er zijn veel analisten, veel voormalig voetballers, die in het verleden grote sterren waren. Zij verdwijnen nu meer in de anonimiteit en proberen op een of andere manier reuring te creëren", zei hij.










