Het Nederlands Elftal heeft de groepsfase van het WK vannacht afgesloten met een eenvoudige zege op Tunesië (3-1) en is daarmee winnaar van groep F geworden. In de knock-outfase wacht eerst Marokko en bij een overwinning Canada of Zuid-Afrika. Gelijktijdig met Nederland – Tunesië speelden Japan en Zweden in hun onderlinge duel met 1-1 gelijkNederland kwam in de stromende regen in Kansas al binnen zeven minuten op een 2-0 voorsprong door een eigen goal van Ellyes Skhiri en de derde goal dit WK van Brian Brobbey. Na het wervelende begin zakte het niveau en daar was bondscoach Ronald Koeman na afloop kritisch op: „Het waren vandaag ook wel weer momenten dat we heel slordig zijn en het schakelen naar het verdedigen niet snel genoeg doen.”In de tweede helft kwam Tunesië zelfs op 2-1 uit een corner, maar Jan Paul van Hecke zorgde in de 62ste minuut met een kopbal uit een corner voor de 3-1 eindstand. Koeman vindt de volgende tegenstander Marokko een hele goede ploeg, maar ziet zeker mogelijkheden. „Ze hebben ook minder goede punten en die ga ik de komende dagen met mijn spelers bespreken”, zei hij op de persconferentie na afloop van de wedstrijd tegen Tunesië.Er zijn drie Marokkaanse internationals in Nederland geboren: Noussair Mazraoui, Sofyan Amrabat en Anass Salah-Eddine. En de Marokkaanse topscorer Ismael Saibari speelde de afgelopen seizoenen bij PSV.De wedstrijd Nederland – Marokko wordt gespeeld in de nacht van maandag op dinsdag om 03.00 uur Nederlandse tijd.