De vergoeding is vanaf komende winter beschikbaar voor huishoudens met slimme apparaten in Gelderland, Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant. Daar is de situatie op het stroomnet het nijpendst en dreigt vanaf aanstaande winter overbelasting.
Dat probleem speelt alleen op piekmomenten, vooral op winterdagen tussen 16.00 en 21.00 uur. De vergoeding komt beschikbaar voor huishoudens die op zulke momenten hun apparaten automatisch laten aansturen. Auto's stoppen dan bijvoorbeeld met opladen en thuisbatterijen kunnen juist stroom gaan leveren om het elektriciteitsnet te helpen.
Zulke batterijen laden en ontladen nu al automatisch, maar houden dan vaak alleen rekening met de eigen opwek van zonne-energie en met de landelijke energieprijzen. Er is nog geen systeem om ook rekening te houden met de lokale belasting van het stroomnet.
Dat komt er nu dus wel. De drie grootste energieleveranciers van het land - Eneco, Vattenfall en Essent - doen daar in ieder geval aan mee, samen met kleinere leveranciers als Zonneplan en Frank Energie. Ook andere leveranciers kunnen zich nog aansluiten.
Die kunnen van de netbeheerders een vergoeding krijgen als hun klanten bij voorspelde overbelasting het stroomnet ontzien. De leveranciers kunnen zelf bepalen hoe ze die vergoeding vervolgens doorgeven aan hun klanten.








