Η παραδοσιακή υπόσχεση «μέχρι ο θάνατος να μας χωρίσει» αποκτά νέο νόημα σε μια εποχή που το προσδόκιμο ζωής αυξάνεται εντυπωσιακά. Σήμερα, ολοένα και περισσότερα ζευγάρια που έχουν ξεπεράσει το ορόσημο των 50 ή 60 ετών επιλέγουν να ανατρέψουν τη ζωή τους, αρνούμενα να θυσιάσουν τις επόμενες δεκαετίες τους σε έναν γάμο που έχει μετατραπεί σε απλή συγκατοίκηση. Το φαινόμενο των «γκρίζων διαζυγίων» επαναπροσδιορίζει τι σημαίνει επιτυχημένη σχέση στην τρίτη ηλικία.Το 2021, μετά από περισσότερα από 30 χρόνια κοινής πορείας, ο Άλαν Χίκενμποτομ και η σύζυγός του υπέβαλαν αίτηση διαζυγίου, αν και ο ίδιος εξακολουθεί να πιστεύει ότι ο γάμος τους ήταν επιτυχημένος.Τα πρώτα χρόνια της συμβίωσής τους ήταν διασκεδαστικά και συναρπαστικά. Τους ένωνε η κοινή αγάπη για τα βιβλία και την τέχνη, καθώς και η επιθυμία να προσφέρουν στον κόσμο. (Ο Χίκενμποτομ, 67 ετών, εργαζόταν στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για δεκαετίες. Η πρώην σύζυγός του ήταν δασκάλα και σχολική βιβλιοθηκάριος.)Στη συνέχεια, αφοσιώθηκαν με ενθουσιασμό στην ανατροφή των δύο παιδιών τους. Αλλά όπως συμβαίνει συχνά, όταν τα παιδιά έφυγαν για το πανεπιστήμιο, ο Χίκενμποτομ συνειδητοποίησε ότι ο ίδιος και η σύζυγός του ήταν περισσότερο συνάδελφοι και συγκάτοικοι παρά ερωτικοί σύντροφοι.Δύο χρόνια συμβουλευτικής γάμου δεν αποκατέστησαν τη σχέση.«Δεν ήθελα να υποτιμήσω τη ζωή που χτίσαμε, αλλά δεν ήθελα να ζήσω έτσι», δήλωσε μιλώντας στους New York Times.«Μπορεί να έχω άλλα 40 χρόνια ζωής», σκέφτηκε. «Τι θέλω να κάνω;» θυμάται ότι αναρωτιόταν.Απότομη αύξηση των «γκρίζων διαζυγίων»Ο Χίκενμποτομ δεν είναι ο μόνος εξηντάρης που αποφάσισε να χωρίσει εξαιτίας αυτού του υπαρξιακού προβληματισμού. Τα ποσοστά των «γκρίζων διαζυγίων» -διαζυγίων μεταξύ ατόμων 50 ετών και άνω- έχουν αυξηθεί απότομα τις τελευταίες δεκαετίες —και οι ειδικοί διατυπώνουν θεωρίες για τους λόγους της συγκεκριμένης τάσης. Αν και τα ποσοστά αυτά έχουν σταθεροποιηθεί μετά την πανδημία, σχεδόν το 40% των διαζυγίων σήμερα αφορά άτομα 50 ετών και άνω.Οι λόγοι είναι περίπλοκοι, αλλά γίνεται σαφές ότι ορισμένοι από τη Γενιά X και τους baby boomers είναι ολοένα και πιο απρόθυμοι να παραμείνουν σε αυτό που οι κοινωνιολόγοι αποκαλούν «γάμους χωρίς κενά».Αυτές είναι σχέσεις στις οποίες δεν υπάρχει πραγματική σύνδεση ή ζωντάνια, όπου ο ένας ή και οι δύο σύντροφοι δεν είναι ευτυχισμένοι, δήλωσε η Σούζαν Μπράουν, καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Bowling Green State, η οποία συνδιευθύνει το Εθνικό Κέντρο Έρευνας για την Οικογένεια και τον Γάμο. Παραδοσιακά, τέτοια ζευγάρια συχνά αποφάσιζαν να μείνουν μαζί για χάρη των παιδιών, χάριν της οικονομικής σταθερότητας ή από φόβο μήπως στιγματιστούν.Τώρα, αυτό μπορεί να αποτελεί πλέον παρελθόν.Ζώντας περισσότερο με υψηλότερες προσδοκίες«Αυτή η γενιά ζει περισσότερο από τις προηγούμενες», δήλωσε, «και αυτό μπορεί να αλλάζει τον υπολογισμό σχετικά με το αν θέλει κανείς να παραμείνει σε γάμο που δεν έχει πλέον τόσο νόημα».Η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής οδηγεί τους ηλικιωμένους στην απόφαση να χωρίσουν, δήλωσε ο Τζάστιν Γκαρσία, εκτελεστικός διευθυντής του Ινστιτούτου Κίνσεϊ στο Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα και συγγραφέας του βιβλίου «The Intimate Animal: The Science of Sex, Fidelity, and Why We Live and Die for Love».«Εμείς ως είδος έχουμε μακροβιότερες σχέσεις από ό,τι είχαν ποτέ οι πρόγονοί μας», δήλωσε. «Η μονογαμία εφ’ όρου ζωής ίσως σήμαινε μερικές δεκαετίες». Τώρα, όμως, υπάρχουν ζευγάρια που είναι μαζί για 50, 60 ή ακόμα και 70 και πλέον χρόνια.