Klanten met een dynamisch energiecontract betalen woensdagavond een recordprijs voor stroom. Die recordprijs wordt niet veroorzaakt door extreem hoog elektriciteitsverbruik, maar vooral doordat er op sommige momenten te weinig elektriciteit wordt geproduceerd, blijkt uit de vraag-en-aanboddata van stroombeurs EPEX Spot.

De prijs voor stroom loopt woensdagavond voor klanten met kwartierprijzen op tot minimaal 1,20 euro per kilowattuur. Bij uurprijzen gaat het tussen 21.00 en 22.00 uur om minimaal 1,08 euro per kilowattuur. Die prijzen zijn gebaseerd op de Europese EPEX Spot-stroombeurs, waar elektriciteit per uur en per kwartier wordt verhandeld.

"Je kunt nu denken dat de vele airco's die nu draaien vanwege de hitte het probleem veroorzaken, maar het totale energieverbruik is niet extreem", zegt energie-expert Dennis van der Meij. "Maar het totale energieverbruik van Nederland ligt zelfs flink onder het winterverbruik."

De hoge prijs ontstaat volgens hem doordat er op sommige momenten minder stroom beschikbaar is. Het waait nauwelijks, waardoor windmolens weinig opwekken. In de avond valt ook de zonnestroom weg, terwijl iedereen dan nog stroom gebruikt.

Normaal kunnen dat soort tekorten worden opgevangen door elektriciteit te importeren uit het buitenland. Zo is Frankrijk met zijn vele kerncentrales een belangrijke leverancier van elektriciteit waarmee normaal gesproken pieken in de elektriciteitsvraag kunnen worden opgevangen.