Nog vier Grand Prix-weekenden en dan zou Verstappen een vrij man kunnen zijn. Als de Limburger na de Grand Prix van Hongarije, de laatste race voor de zomerstop, niet in de top twee van het kampioenschap staat, kan hij naar verluidt gratis onder zijn nog 2,5 jaar durende contract uit.

Natuurlijk blijft het de vraag of Verstappen dat zelf wil. En in hoeverre er interesse is van andere teams. Verstappen heeft altijd aangegeven dat hij zijn loopbaan graag bij Red Bull wil afsluiten, mits hij een winnende auto heeft.

Die auto heeft hij dit jaar nog niet gehad. Vorige maand bij de Grand Prix van Canada pakte Verstappen met de derde positie zijn enige podiumplek van het jaar. Hij kwalificeerde zich al wel twee keer op de eerste startrij, maar een overwinning is in 2026 nog niet realistisch geweest.

Opvallend genoeg lijkt het probleem bij Red Bull niet in de motor te zitten. De FIA ziet de verbrandingsmotor van Red Bull, die het team in de aanloop naar dit jaar voor het eerst zelf heeft ontwikkeld, zelfs als de maatstaf van het veld.

Dat maakt de situatie pijnlijker. Als de krachtbron op orde is, moet de winst uit de auto zelf komen. Uit het gewicht, de balans en de manier waarop Verstappen de RB22 kan vertrouwen. Het zorgt er ook voor dat Red Bull, anders dan Ferrari, Mercedes en Honda, geen prestatie-upgrades aan de motor mag doorvoeren.