Stegras medgrundare, delägare och tidigare ordförande Harald Mix lämnades utanför när den nya huvudägaren Wallenberg Investments stuvade om rejält i det gröna stålbolagets styrelse på onsdagen. – För mig är det helt naturligt att styrelsen bör bestå av dem som bidrar med det mesta kapitalet. I den gamla styrelsen var jag största ägare, säger Harald Mix till SvD och förnekar att han är besviken. Det nya konsortiet, som leds av Wallenberg Investments, har mer än 90 procent av aktierna och rösterna via ett holdingbolag. Gruppen och de tidigare ägarna aviserade i april att de går in med 15 miljarder kronor, men inte förrän på onsdagen var finansieringen definitivt klar. Därmed är det krisande Stegra, som håller på att bygga en fabrik utanför Boden, räddat – åtminstone i nuläget. Harald Mix tar tillbaka ordförandeposten i Stegras tidigare moderbolag. Foto: Pontus Lundahl/TT De tidigare ägarna, bland dem Harald Mix, håller resterande nästan 10 procent via ett annat, fram till nu okänt, holdingbolag. Och där blir Harald Mix faktiskt ordförande. – Det holdingbolaget är Stegras gamla moderbolag. Jag kommer att kliva tillbaka till rollen som ordförande där, säger han. Har inte tappat 90 procent Det är ingen hemlighet att de gamla ägarna har blivit dramatiskt utspädda i den nya finansieringen. Tidigare har du gått in med nästan 1 miljard av egna pengar, har du tappat 90 procent? – Nej, det stämmer inte. Jag räknar med en fortsatt god avkastning på min ursprungliga investering i Stegra. Det operationella caset har blivit ännu starkare och kompenserar till viss del utspädningen. Stegras kommunikationschef Karin Hallstan förklarar att de nya ägarna får avkastning upp till ett tröskelvärde, men därefter kommer avkastningen att delas mellan nya och gamla aktieägare. Harald Mix ställde även upp i den nya finansieringsrundan med ett ”tresiffrigt miljonbelopp”, berättar han. – Det är väl ett bra kvitto på hur mycket jag tror på projektets framgång, säger han. Leif Johansson tar klubban Ny ordförande blir, som SvD tidigare har rapporterat, Leif Johansson. Veteranen har tidigare hållit i klubban i Astra Zeneca, Ericsson, Electrolux och Volvo. – Det ska bli jätteroligt att få landa ett av Europas största industriprojekt på svensk mark, säger han till SvD. Vem bad dig bli ordförande? – Det gjorde Marcus Wallenberg. Du fyller 75 år i augusti, varför ställer du upp? – Fördelen med att bli lite äldre är att så kan man välja lite vad man vill göra. Jag vill gärna göra sånt som jag tycker är rätt på lång sikt. Han sitter även i andra styrelser, bland annat i Autoliv och i familjen Wallenbergs tyngsta stiftelse: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Leif Johansson, snart 75, tar klubban i Stegra. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Om sitt engagemang i Stegra säger han att ”det är rätt att företag ägnar sig åt att hantera de stora miljöfrågorna”. – Det är viktigt att det här projektet går att göra ordentligt på svensk marknad. Tänker du på att batteritillverkaren Northvolt gick omkull? – Absolut. Det är ju en jämförelse som görs ofta. I det här fallet lyckades vi rädda bolaget från det. Han tillägger: – Det vore synd om Sverige hade tappat detta projekt för då hade vi släppt ett jättestort, och innovationstekniskt oerhört intressant, projekt. Tidsplanen under översyn Stegra ska tillverka grönt stål genom att göra vätgas med hjälp av el, i stället för att använda kol som stålbolag traditionellt gör. Stegras anläggning för att tillverka vätgas via elektrolysörer blir världens ”största och första”. – Det är klart att när man kör helt nya tekniksteg så finns det utmaningar i det. Men vi tror att vi har tagit höjd för det. Resten av ståltillverkningen är konventionell och beprövad, påpekar han. Tidsplanen för när Stegra kan börja producera grönt stål är under översyn. – Man står i boxen och frustar för att man vill komma iväg. Det har nu gått nästan två kvartal där bygget har gått i en väsentligt lägre takt. Det är därför bolaget tvekar lite på att bekräfta en tidsplan innan vi har fått full kontroll på vad den fördröjningen har inneburit. Från början var planen att vara i produktion 2024, men starten har skjutits fram flera gånger. Enligt den senaste tidsplanen skulle produktionsstart ske i början av 2027. Just nu jobbar ungefär 2 400 personer på bygget utanför Boden och Leif Johansson bedömer att antalet kommer att dubblas. – Att få tag i den sortens kvalificerade människor och få dit dem igen är en rejäl utmaning. De nya pengarna, 15 miljarder kronor, räcker de? – Det är vår uppfattning. Risken kommer att vara att vi inte får det produktivitetsmässigt så snabbt som det skulle kunna vara. Det har vi tagit höjd för. ”Osannolikt” att EU backar I Stegras kalkyler ingår att tjäna pengar på EU:s utsläppsrättshandel ETS. De utsläppsrätter som bolaget kommer att få av EU behöver bolaget delvis inte använda, utan kan sälja. Men på senare tid har det spekulerats i att EU kommer att backa från sina klimatambitioner. Leif Johansson tror inte det. – Vår bedömning för närvarande är att EU:s upplägg med utsläppsrätterna komma att hålla. Leif Johansson bedömer det som ”mycket osannolikt” att EU skulle överge hela ETS-systemet och det som kallas CBAM, som ska se till att importerade, utsläppsintensiva varor får samma koldioxidpris som varor producerade inom EU. CBAM ska bland annat skydda europeiska producenter från billigt stål från Kina, där stålbolagen inte har samma miljökrav på sig. – Däremot kan man fundera på att det kan bli justeringar i tid. Vad händer om ni får mindre betalt för utsläppsrätterna? – Vi plockar bort 2 ton koldioxid ur varje ton stål och för närvarande ligger de här utsläppssättigheterna på 70-80 euro per ton koldioxid, så det påverkar ju. I en första fas planerar Stegra att producera 2,5 miljoner ton stål per år. I fas två 5 miljoner ton. I första fasen skulle alltså Stegra kunna få in i storleksordningen drygt 4 miljarder kronor via utsläppsrätter per år, om priserna står sig. Leif Johansson tror inte att det blir stora prisförändringar. Elpriset inget problem Stegras vd Henrik Henriksson, som sitter kvar, har mött allehanda motgångar – förutom bristande finansiering. Bolaget har fortfarande bara fått löfte om el till sin första fas, på en produktion av 2,5 miljoner ton stål per år, av Vattenfalls nätbolag. Om inte bolaget får tillräckligt med el till fas två kan Stegra välja att sälja enklare produkter, som kräver mindre el, har Henrik Henriksson tidigare sagt. Leif Johansson på pressträffen i april när Wallenberg Investments aviserade att bolaget går in som Stegras största ägare. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Dessutom är elpriset betydligt högre nu, även om det ligger lågt jämfört med många andra europeiska länder. – Vi har gjort bedömningen att de elpriser som kommer att erbjudas uppe i norra Europa kommer att vara attraktiva nog för att köra detta projekt, säger Leif Johansson. Även råvaran, järnmalmen, har det varit problem med. LKAB vägrade först att leverera malm till Stegra för att Malmbanan inte hade tillräcklig kapacitet. Då vände sig Stegra till Brasilien och Kanada. Men nu kör LKAB provleveranser till Stegra. – Det brukar vara så i industriella sammanhang att tyngdlagen gäller på något sätt. Om man har väldigt mycket produktion på ett ställe och kan använda den lokalt så är det den bättre lösningen att göra det på. Stegras nya ägare och styrelseEtt konsortium lett av Wallenberg Investments, där även Temasek, Imas, Bolero och stiftelsen SEB ingår, tar över som huvudägare i Stegra.Konsortiet har mer än 90 procent av aktierna och rösterna i Stegra via holdingbolaget Stegra Hold co. Wallenberg Investments har cirka 38,5 procent av rösterna och cirka 18,8 procent av kapitalet i holdingbolaget.Medan de tidigare ägarna håller resterande nästan 10 procent av Stegra via Green Nexus Investment Holding.Förutom ordförande Leif Johansson sätter Wallenberg Investments in den tidigare Saab-chefen Håkan Buskhe i styrelsen, liksom Astrid Skarheim Onsum, som bland annat har varit vd för det norska bolaget Aker Offshore Wind, och Erika Söderberg Johnsson, som har varit finansdirektör för bland annat Kinnevik.Riskkapitalbolaget Altor, där Harald Mix är huvudägare, representeras av Paal Weberg, partner på Altor, och Karin Rådström, vd för lastbilstillverkaren Daimler.Harald Mix säger att han inte kan sitta som Altors representant i Stegras styrelse ”eftersom jag var med och startade bolaget är det olämpligt att man ska ha den intressekonflikten”.Endast två av de tidigare styrelseledamöterna blir kvar: Shaun Kingsbury som representerar USA:s tidigare vice president Al Gores fond Just Climate – och Pierre-Etienne Franc, som kommer från riskkapitalbolaget Hy24.Den före detta Scaniachefen Henrik Henriksson fortsätter som Stegras vd.
Wallenberg petar Mix och möblerar om
Wallenbergs räddningsaktion i Stegra är klar. Men Harald Mix fortsätter att ha inflytande över det gröna stålbolaget – trots att han petas från nya styrelsen.









