vandaag, 14:50Sparta heeft de eerste versterking van deze zomer binnen: De 31-jarige linksback Bas Kuipers komt over van FC Twente. In Rotterdam-West tekent de verdediger voor twee seizoenen met een optie voor nog een jaar.Na het vertrek van Patrick van Aanholt was Sparta op zoek naar een nieuwe linksback. “We zijn heel blij dat Bas onze eerste aanwinst is voor komend seizoen”, vertelt technisch directeur Gerard Nijkamp op de website van Sparta. “Bas is een speler die met 206 eredivisiewedstrijden heel veel ervaring en kwaliteiten met zich meebrengt en tegelijkertijd een persoonlijkheid heeft die heel goed bij de club Sparta past. Door deze eigenschappen hadden wij Bas al enige tijd in het vizier.”Kuipers is niet onbekend in Rottterdam. In de zomer van 2014 debuteerde de verdediger bij Excelsior, nadat hij werd gehuurd van Jong Ajax. Dit beviel goed, waardoor hij tot de zomer van 2017 voor de club uit Kralingen speelde. Hij speelde daar samen met Jeff Stans, die komend seizoen assistent-trainer is bij Sparta. Kuipers werkte in zijn periode bij NEC ook al samen met hoofdtrainer Rogier Meijer. Na zijn periode bij Excelsior speelde Kuipers bij ADO den Haag en het Roemeense FC Vittorul. Na zijn avontuur bij NEC was hij drie seizoenen de aanvoerder van Go Ahead Eagles. In 2024 maakte de linksback de stap richting FC Twente. Na een seizoen in de basis was er in zijn tweede jaar minder uitzicht op speelminuten. Vorig seizoen werd hij dan ook verhuurd aan FC Arouca uit Portugal. Sparta begint zaterdag aan het nieuwe seizoen. Vanwege de hitte is de eerste training verplaatst naar 9.30 uur. Publiek is welkom op Nieuw-Terbregge.