Automobilisten met pech worden woensdag en donderdag „snel” naar een tankstation of parkeerplaats gebracht, zodat ze niet „langer dan nodig in de hitte op het warme asfalt staan”. „Normaal” helpt de wegenwacht gestrande weggebruikers „op een veilige locatie langs de snelweg”. Dat staat in het hitteprotocol van Rijkswaterstaat. Vanaf woensdag geldt dat protocol voor heel Nederland, meldt Rijkswaterstaat aan persbureau ANP.
Het gaat om snelwegen en N-wegen die door Rijkswaterstaat worden beheerd. Maandag trad de maatregel in werking voor Limburg en Noord-Brabant, dinsdag werd dat al uitgebreid naar zes provincies. De ANWB heeft het drukker dan gebruikelijk vanwege aan de hitte gerelateerde pechgevallen. De organisatie stelt tegenover het ANP tot en met zondag met een „maximale bezetting” aan wegenwachten te werken. „Het wordt spannend hoe het de komende dagen zal gaan. Het wordt nog warmer en de vraag is hoeveel mensen de weg op zullen gaan.”
Rijkswaterstaat meldt ook dat vanwege de hitte geplande werkzaamheden op de A12 tussen knooppunt Lunetten en Veenendaal-West niet doorgaan. Er zou worden geasfalteerd. „Op dit project zijn extra pauzes of een aangepast werktempo helaas geen realistische optie”, stelt bouwbedrijf BAM. „Het asfalt moet zoveel mogelijk aaneengesloten worden aangebracht” en men wil de snelweg maar één weekend afsluiten. Komend weekend blijft de weg open.











