Simona Mohamsson har tagit stryk för att rädda Kristerssons regeringsalternativ. Foto: Christine Olsson/TTDet finns en klar risk för att Tidöpartierna misslyckas med att rädda kvar Liberalerna i riksdagen, men de har inget annat val än att försöka. Alternativet är att de med säkerhet tappar L:s kärnväljare, och då är de chanslösa mot de rödgröna. Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat. Det är svårt för ett parti att bryta en negativ spiral. Ingen är intresserad av hur politiska förslag från ett krisande parti kan lösa samhällsproblem, eftersom allt partiet säger tolkas i ljuset av väljarflykten. Journalisterna frågar inte om politiken utan om de dåliga opinionssiffrorna. Så har Liberalernas verklighet sett ut det senaste halvåret, med fokus på positioneringar och ompositioneringar i relationen till Sverigedemokraterna. Efter ännu ett uselt mätresultat, denna gång i SCB:s stora partisympatimätning, tyckte Skånemoderaten Christian Sonesson att en räddningsaktion är lönlös. “Det är dags att vaska L”, skrev han i ett uppmärksammat inlägg. Resonemanget gick ut på att stödröster till ett parti som ändå inte kommer in i riksdagen går förlorade. De som instämde med Sonesson lär ha stärkts i sin övertygelse när de för några dagar sedan såg rubrikerna om ett nytt bottenrekord på en procent i Ipsos senaste mätning. För att undvika bortkastade röster på regeringssidan finns det två vägar att gå. Att vaska Liberalerna skulle i praktiken betyda att de övriga Tidöpartierna slår fast att en röst på L är bortkastad, och att den som vill se en Tidöregering bör välja något av de andra tre partierna. Ett vaskat L skulle inte heller bjudas in att medverka i Tidöpartiernas gemensamma valutspel. Tycka vad man vill om Liberalernas existensberättigande, men som valtaktik vore det dumt att knuffa ut Simona Mohamsson (L) ur gemenskapen. Det skulle i princip eliminera Tidöpartiernas chans att nå majoritet. För att undvika bortkastade röster på regeringssidan finns det två vägar att gå. Antingen uppmuntrar de större regeringspartierna väljare att rösta på L, genom att framträda som ett enat lag, eller så gör de klart att en röst på L är en röst i sjön. Den första strategin syftar till att hjälpa L över spärren, medan den andra strategin syftar till att pressa ner väljarstödet mot noll för att minimera antalet förlorade röster. Det är långt ifrån säkert att strategin med stödröster lyckas, men också långt ifrån omöjligt. SvD:s prognosverktyg “vem vinner valet” bedömer sannolikheten till ungefär 50 procent, om historiska mönster håller i sig och partier under spärren rycker upp i valspurten. En ytterligare faktor som talar för Liberalerna är att Kristdemokraterna den här gången klarar sig på egna meriter, så stödröstarna har bara ett krisparti att överväga. Nu ligger Liberalerna i och för sig sämre till än vad något riksdagsparti brukar göra, men även om sannolikheten att de lyckas är 30 procent eller 20 procent är det en möjlighet som Tidöpartierna måste ta vara på om de ska ha en chans. Något vi vet med säkerhet är att Liberalerna inte kommer att få noll procent i valet, oavsett vad de andra partierna gör. Som lägst har de uppmätts till mellan en och två procent, och kanske är det där någonstans de har sin botten. Då har de kvar sina egna förtroendevalda och medlemmar, och andra väljare som identifierar sig så starkt med partiet att de stannar i vått och torrt. De här väljarna förlorar Tidösidan med säkerhet om den avråder från stödröstning. I valet 2022 vann Tidöpartierna med minsta marginal. Om någon halv procent av väljarna hade bytt till den rödgröna sidan hade Magdalena Andersson varit statsminister i dag. Det kommande valet är en större utmaning för Tidöpartierna, och att vinna valet samtidigt som en och en halv procent av underlaget försvinner från riksdagen är i princip omöjligt. Och vem vet, kanske kan ett mjukare högerparti som pratar om miljö och bistånd locka en och annan väljare som tycker att det behövs en motvikt till de konservativa. Läs ävenHur rätt visar valkompasserna?